23 augusti Lugnet har infunnit sig.....

....ja nästan i alla fall, bara lite tvätt kvar. Men nu är huset i ordning i alla fall. Känns skönt faktiskt. Jag var och köpte oss en ny matta till vardagsrummet. Den gamla var det väl inget fel på men maken har lyckats tova ihop den där han sitter så den har liksom blivit platt där. Ska skicka den på kemtvätt o se om de kan fixa till den.

I stället la vi dit denna matta, omtyckt av herrar katt

Nalleman i ensamt majestät


Sen kom lillebror oxå

I går städade jag alla ytor, dammade och plockade undan. I fredags fick jag hjälp av min sjuke make att lyfta upp allt på vinden. Skönt att bli av med kartonger och annat. Under tiden som städandet pågick så fick jag syn på det här:

En viss herre tyckte att grodor var fantastiskt sköna att ligga brevid och la beslag på fåtöljen med dem i. Där låg han och tittade på oss när vi kånkade in bädd-fåtöljerna. Men visst blev resultatet bra!

Vi provsatt en stund och tittade på kvalet till Formel 1, och det kändes bra att sitta i fåtöljerna.

Nalleman älskar att ligga bland grodorna, tror till och med han ligger där på natten. Valentin, han älskar att ligga på den röda mattan. Här kommer en bildkavalkad. Faktum är att Nalleman är lättare att ta kort på än Valentin, Valentin har så bråttom i väg till nästa bus!






Så har vi lilla Tösen, natten till i dag har hon tillbringat med mig i sängen (jag låg i sonens rum). Det dånar i sängen när hon spinner den lilla gumman. Sakta sakta sakta blir hon nog lite vanare vid oss. Idag lyfte jag upp henne (lyckades fånga henne på matbordet när hon tittade på fågeln) och då spann hon i min famn! Det har aldrig hänt tidigare.


Förutom ny matta i vardagsrummet, blev det nya mattor i korridoren, stora entren och under köksbordet.
Bilder, varsågod!


Korridorens nya matta med Valentin på språng. Han letar efter laserplutten (husse lekte med laserpekaren en stund och nu måste huset letas igenom efter den lilla irriterande röda pricken, den har ju försvunnit!)


Nya mattan under matbordet. Jag utmanar väl ödet med en ljusmatta, men vaddå, den var så billig och det finns ju effektivt mattvättmedel på burk. Får se hur länge den håller. I vilket fall är det billigare att köpa nya mattor än att kemtvätta de gamla, hu vad dyrt mattkem är!


Å så stora entren (som vi inte använder). Den fick en ny matta, den gamla var både smutsig och trådig. I bakgrunden ser ni sonens rum, han fick en likadan matta.

Ser ni stolen till vänster om dörren i sonens rum? Den tjongade jag lilltån i idag i full fart. Ajajajajaja det gjorde fruktansvärt ont och nu är lilla tån blå. Det är lite synd om mig, det där med skor är ett problem. Gör det ont i morgon med så får det bli flippflopp till jobbet.

När jag ändå var och handlade lite mattor i dag så snubblade (dock inte lika illa som med stolen) jag över ett överkast. Jag har letat efter ett tillräckligt stort överkast i något blank material som inte kostar en hel månadslön. Idag hittade jag det! Vad tycks?

Det kanske syns dåligt men det är nougatfärgat, blankt och tjockt


Nu får det väl vara bra med inredningsdetaljer för i dag.

I går hade vi ute vår lilla Jocke på, vad vi trodde, en flygtur. Men gamla pippin hade nästan glömt hur man flyger. Han är ju inte så pigg längre, men ville ändå vara med oss. Doppade fötterna i en tallrik med lite vattten som vi ställde fram till honom och spatserade runt på köksbänken. Till slut provade han vingarna och landade nästan i katternas mat. Sen satt han där och liksom luktade på maten och funderade på om han skulle ta en matbit.


Vi vill inte än ta beslutet att åka med honom till veterinären, men han har en ganska stor böld vid rumpan och är inte lika pigg som förr. Men än så säger han Tjipp när man öppnar ytterdörren, och tystnar inte förrän man säger hej Jocke. Usch det är ett svårt beslut när ens älskade djur blir gamla och man får vara den som ska bestämma över deras öde. Man vet ju inte om de plågas eller inte, i varje fall inte när det kommer till en undulat. Nu sover han mest om dagarna och hans kvittrande har tystnat. Men han har haft 9 bra år hos oss och 9 är väl ganska hög ålder på en undulat. Han har ju klarat livet trots fyra katter i huset. Julle var väl inte så intresserad, han kunde ju jaga pippisar på utsidan. Han satt snällt vid buren när jag gjorde rent och tittade, men han hoppade aldrig upp på skåpet där Jocke stod. Det gjorde däremot Nalleman o Valentin när de kom så vi fick "bygga in" Jockes bur så att de inte kunde hoppa upp på den. Så kom Tösen och även hon tycker att pippin är oerhört intressant.

Nästa helg ska vi åka till Mönsterås och ta upp båten. Jag skäms nästan över att inte ha varit där på hela sommaren, men på lördag ska jag med. Ska bli så roligt att träffa svärfar och svärmor.

I morgon ska jag ta mig till min lilla pappa. Har inte varit hos honom sen jag kom hem från USA, men det är för att jag varit förkyld och då håller jag mig borta. Å andra sidan har han ingen tidsuppfattning så för han är det som om jag var där förra veckan. Är vädret bra kanske jag kör honom till mammas grav så vi kan sätta en liten blomma där.

Även den 26 september är bokad. Då åker vi till Mantorp och finalen på STCC. Vi har inte varit på ett ända lopp i år. Jag måste komma över de dåliga känslor jag får av att åka till en bana. Förra året när vi var på Knutstorp i början av säsongen, då blev ju Julle överkörd och känslorna sitter i vill jag lova. MEN vi åkter INTE till Mantorp om det ska vara skitväder. Jag har suttit så många gånger på motorbanan i förd långkalsonger, raggstrumpor, vantar, mössa, vinterjacka, regnjacka och regnbyxor, att jag inte vill göra det bara för en enda gång. Dessutom har jag inte följt med riktigt så gnistan finns inte. Men det krävs inte mycket för att den ska komma igång.

Sen pratar vi om att bjuda hit goda vänner. DU DÄR I GÄVLE, KAN VI INTE HÖRAS PER TFN OCH SE OM EN HELG PASSAR?
Även Julles gamla matte o husse ska hit, om vi så ska släääpa hit dem!
Det är ju så mycket enklare nu när vi har gästrum att hysa gästerna, utan att barnen ska behöva stryka på foten och sova hos kompisar eller, ve o fasa, dela rum. Nu behöver vi bara styra så att gästerna inte sammanfaller med barnens besök hemma.

Nu är det dags för lite middag. Det börjar kurra i magen. Idag blir det ryggbiff och sallad till middag, mums.

Ha det så bra!
Tjipp!

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Vad fint det blev!

Snygga mattor och överkast.

Vi har också haft en sådan pippi...lika dan nästan iaf samma täckning och färg. Våran blev 9 år... det var ett mysigt sällsap...

2009-08-24 @ 18:12:33
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Anna

he he det kan väl aldrig vara oss du syftar på. Vi som precis börjat jobba. Eller jag... eller skulle för naturligtvis blev jag sjuk första dagen och allt.



Om inte annat så får du tala om nästa gång du är i Norrtälje så kan vi heja på er där. Det är ju lite närmare än ni bor nu om man säger så...



Kram kram

2009-08-24 @ 20:22:22
URL: http://vardagsfundror.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0