12 december Nästan Lucia

Idag har det julats här hemma. Tomtar o änglar har åkt fram och det vanliga har åkt bort. Så här såg vardagsrummet ut innan julpyntet:


Ser ni skillnaden mot detta foto?


Svårt att se, det medger jag. Jag gör inte några jätteförändringar. Men i vitrinskåpet åker allt det vanliga ut och in åker mina julsaker. Där får de vara i fred.


Ena skåpet innehåller en fin julhäst som jag fått från svärmor, små porslinstomtar som jag hade redan som liten i mitt rum och en ängel som jag köpt själv men som jag tycker är fin.

Andra skåpet

Tomteparet högst upp vann min mamma när jag var så liten att jag satt i sittvagn. Egentligen var det jag som tog lotterna och när mamma såg att det var vinst på dem pratade hon med lottförsäljarna. Det visade sig att jag vunnit ett par kökshanddukar! "Man kan väl inte ge ett litet barn två handdukar" sa hon "nej byt dem mot tomtarna där borta." Å då bytte de handdukar mot tomtar. Det är jag tacksam för, tack mamma. De är så söta tycker jag. På hyllan under har jag två klockor som makens mamma har målat en gång i tiden. Längst ner ser väl alla att krubban är. Här kommer närbild.


Det var vitrinskåpen. Sen är det lite punktinsatser här o där men mest jul är det i skåpen.

Framför tv:n står det två risänglar som jag gjorde ihop med dottern när hon var liten


Å så har vi lilla tomten med alla äpplen på matsalsbordet


I balken som går över taket hänger små ....... nånting


När vi kommer ut i köket så är den gamla tomten, som hängt med sen innan jag föddes, på plats. En gång var de två men den ene vart utsliten för några år sedan.


Sist måste jag visa en liten liten tavla som dottern gjorde i skolan någon gång. Den hängs alltid upp, varje år och jag tycker den är så söt

Hålet tomten sitter i är 5 cm i diameter så det är ingen stor tavla.

I övrigt har jag inte gjort så mycket. Maken har varit på golfbanan och fixat sig nya klubbor och en ny bag. Jättefint och tur för honom att den lilla snö som kom i dag fortsatte med att vara lite snö för att sedan upphöra.

Jag måste skryta lite med Valentin förresten. I går hade jag köpt en grillad kyckling. Den fick vara kvällsmat i går och till lunch i dag (fast som kycklingsallad i dag). När jag tog upp kycklingen i går så var den nygrillad och luktade förföriskt gott. Inga katter fick vara på bänken men Valentin räknade sig nog inte som katt just då. Men jag har sagt det förr och jag säger det igen. Han är så duktig. Han rörde inte kycklingen fast den var inom räckhåll.




Duktiga kissen. Naturligtvis fick alla kissar lite kyckling på varsitt fat.

Imorgon är det dags för b a d e t för katterna och så ska julens köttbullar fixas till. Vi hinner nog med mer eftersom vi är vakna så tidigt i morgon. Det är ju Lucia från Växjö på SVT och det vill vi ju inte missa, även om det inte är direktsändning. Så när det är slut på tv är det dags för bad och sedan åker maken ut på golfbanan och börjar med köttbullarna.

Det var allt för idag, nu ska vi bänka oss för Robinson alldeles snart!

Tjipp

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Fina tomtar och änglar!

Du har legat i som tusan med både städning och matlagning! Här har det inte hänt så mycket...vilar mig lite, måste köpa fler flyttkartonger. ;)

Ha en bra vecka!

2009-12-13 @ 18:50:42
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0