13 december Lucia

Vi vaknade till Luciatåget på tv. Det var väldigt fint och pampigt. Sen var det vara dags att börja bada katt.

Vid halv tio var alla katter badade, två fönade, kammade och sprayade med balsamspray. Till och med Tösen fick sig en släng av kammen och hon protesterade inte våldsamt. Det gick jätte bra att bada henne i dag. Jag bad maken hålla sig bredvid ifall han skulle behövas men det gick utan hans hjälp. Hon vänjer sig, lilla gumman, några bad till och hon är lika lätt som herrarna är.

När katterna var klara gav jag mig i kast med att stryka lakan. De hade gått lite för länge i torktumlaren och nu var de skrynkliga som sjutton. Men det fanns ju mer att stryka så det var bara att börja på. Men då sa min arm Nä tack så det blev bara lakanen som blev strukna.

Då gav jag mig i kast med sovrummet i stället. Vi ska byta sovsidor maken o jag. Nalleman hoppar upp på honom om nätterna så husse får inte sova i fred. De påhoppen slipper jag så därför byter vi sida. Så jag kånkade madrasser runt sängen och passade även på att ta ett rejält tag under sängen med dammsugaren. Det behövdes vill jag säga. Vi har lådor under sängen så jag brukar inte komma åt så bra med dammsugaren men nu flyttade jag även lådorna och då passade jag på.

Efter sovrummet var det bara att ge sig i kast med köttbullarna. 216 st blev det! Gott att ha till jul.



Jag brukar inte steka dem när de ska direkt ner i frysen. Jag kokar dem i stället. När de sedan ska användas steker jag dem i brynt smör så får de sin färg fort o lätt.


Här kokar de. Köttbullarna ska stormkoka i ett par minuter sen är de färdiga att rinna av i ett durkslag. Snipp snapp så var de klara.


Ja de har ju ingen gyllengul färg men de smakar gott, det kan maken intyga. Sen behåller de ju sin runda form också. Det tog längre tid att rulla än att koka köttbullarna och på lite mer än en timme var jag klar och hade även avklarat disken! Å inget matos i huset!

Kissarna har tagit det superlugnt i dag. Det tar på krafterna att bada vill jag lova. Tösen gjorde mig sällskap när jag strök och hon hittade då ett udda ställe att ligga på, lill-stumpan


PÅ elementet, det kan inte vara så bekvämt men det är säkert varmt o skönt.

Nalleman han slöade han med men något mer bekvämt.


Ja det var väl allt för idag. Maken var förresten ute på golfbanan i dag och spelade klubbtävling och VANN med sina nya klubbor. Det var duktigt av honom!

Ha det nu så bra!
Tjipp!

Kommentarer
Postat av: Sofi

Hej jag vet att jag skrivet detta mitt i natten men jag är ledig imorgon så det är lugnt, ville bara säga att tösen har fått underbar päls!!!!!!!!!! Saknar alla kissarna och övriga familjen med, men snart kommer jag hem:D Kram

2009-12-14 @ 01:16:54
URL: http://lovesiesta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0