4 oktober O jorden snurrar vidare. Rapport från helgen

Ja, det är lite goda och lite dåliga nyheter.

Vi börjar väl från början.

Fredagkvällen slutade tidigt för min del. Redan halv 9 var jag i säng för klockan halv 4 skulle klockan ringa. Allt var packat i bilen utom katt och kaffe. Halv 5 körde vi ut från garageuppfarten och satte kosan mot Hässleholm. Vi kom fram precis när incheckningen började och var klara på plats innan halv 8. Jag hade turen att få väldans trevliga grannar runt om. På lördagen satt det ett trevligt par mitt emot mig och ett urtrevligt par brevid mig. Det unga paret skulle även vara där på söndagen, men det andra paret lät bli för de hade fått de certifikat de skulle ha.

Valentin trivdes inte alls. Han är ju inte van vid att vara ensam, så han låg mest och tryckt långt bak i buren.


Otäckt, det är vad det är!

Men han fick i alla fall gå upp till sin domare. Tyvärr var Kristina Kowalchuk sjuk så hastigt och lustigt hade de fått tag på en ny domare.

Valentin föll honom i smaken ialla fall. De verkade komma överrens, eller så var det asisstenten som gjorde Valentin lugn


I väntan på sin tur


Nu var det dags....




PASSA DIG NOGA!



Men till slut gick det bra och bedömningen blev så här:

Typ: Excellent läng o korpp + ben i harmoni
Huvud: Excellent form excellent box hög övergång excellent näsa excellent profil
Ögon: Excellent storlek excellent färg
Öron: Excellent storlek välplacerade med tofs
Päls: Excellent struktur silkig shaggy excellent röd färg excellent tecken
Svans: Excellent längd
Kondition: Excellent
Bedömning: Excellent CAP

Detta innebar att Valentin fick sitt andra CAP av tre som han behöver för att bli Premier.

Det var ju andra söta katter som var uppe för samma domare. Bland annat min granne från rakt över gången:

Hon tyckte domaren var en trygg person att ligga hos.

Sen fick jag syn på denna lilla Cornish Rex. Matte pratade danska men var lätt att förstå. Vi pratade en stund och hade väldans trevligt, medans den lille herrn eller damen låg här hos matte.


Den lille i helfigur:


Valentin blev i alla fall nominerad av domaren, vilket innebar att Valentin skulle tillbaka och jämnföras med andra katter, där en väljs ut att gå till den stora bedömningen i slutet av dagen.

Det var ungefär lika roligt som det hade varit första gången och det var väl egentligen tur att valet föll på birman istället

Godda' godda'!



Vid bordet ijämte vårat så dömdes vår gamla vän Dusty. Han skötte sig bra han också.


Sen var det bara en evig väntan till panelen började, alltså den sista stora bedömningen. Jag var med vänner och åt på en restaurang i Hässleholm C och det var tur för hungrig var jag.

Tillslut var panelen över och vi fick åka hem. Då var klockan 18.54. Ett riktigt ruskväder var det på hemvägen, regnet öste ner och vinden var hård. Så hemma var vi strax innan 21 och jag gick nästan direkt till sängs igen.

Söndag ringde kockan 04.10. Halv fem var vi i väg hemifrån. Vädret var lika illa på morgonen som det varit kvällen innan, så jag tog det lugnt.

Väl framme var det ju bara incheckning, ingen veterinärkontroll.

Valentin mådde lite bättre idag. Kanske mycket tack vare att husse i går hade köpt Feliwy som matte hade med sig till utställningen. Det är ett må-bra-hormon som katter naturligt utsöndrar när de mår bra och det finns att köpa på flaska som hjälp på vägen.

Söndagen hade jag inten kamera med mig så jag har fått ta kort med mobilen. Jag kan i alla fall visa vår fina granne Engla.

Hon är en norsk skogkatts dam som kommer från Tingsryd. Hon blev BIV (Bäst I Variant) nu på söndagen så jag solade mig lite i glansen från denna underbara katt.

Hon gick naturligtvis vidare till nominering och här är hon med matte och visar upp sig.


Hon gick tyvärr inte vidare men vacker var hon i alla fall och en riktigt mammagris. Söta gosingen!

Hur det gick för Valentin? Tja, jag kan inte tyda bedömningssedeln och det kunde ingen annan heller. Fick aldrig tag i domaren men jag tyckte inte jag behövde någon förklaring. Hon förklarade när hon tittade på honom.

Allt var fel, han var för liten, han hade för lite muskler, han hade för kort svans. Men pälsen var bra och hans profil var bra (för en gång skull, när allt annat är fel). Valentin fräste åt domaren det första han gjorde så det kanske speglade av sig i hennes bedömning. Hon blev lite rädd och han kände det och gav inte med sig som han borde där på bordet. I vilket fall som helst så fick han inget CAP utan blev bara EX1. Hur många fel de än hittar på katten så är det aldrig någon som sagt annat än att pälsen är excellent och just pälsen kan jag ju påverka så där gör jag nog rätt. Jag kan däremot inte göra nått åt hans växtlighet.

Vår kära Dusty var uppe för nominiering idag. Fast han hade inte heller någon bra dag idag. Agerade nästan dörrmatta på domarbordet och kunde ändå nominieras, det är bra det. Här är han vid nominineringen

Under bara Dusty!!

Sedan var det dags för panel och redan vid 4-snåret var den klar och vi kunde ta oss hemåt. Vid 6-tiden var jag hemma  och då hade maken gjort god mat som vi satte oss för att äta.

Valentin tyckte det var skönt att komma hem. I bilen såg det ut så här:

Söta goa Valentin, låg och tittade så att matte höll sig på vägen. Jag hade fällt baksätet så att jag skulle kunna se honom med hjälp av bakspegeln.

Hemma var det välkomstkommitté och alla var glada över att han kom hem och att matte hade nya leksaker med sig.

Till sist en bild på stora goa Nalleman som jag saknat i helgen.

Vår stora goa tramp-trams kisse!

Visst ja, måste ju visa det CAP som han i alla fall tog denna helgen. Här hänger båda CAPen brevid varandra:


Förhoppningsvis kan vi utvidga och avsluta rosettraden med tävlingen i Göteborg i slutet av oktober.

Det var allt för nu, nu ska jag gå o sova!

Tjipp!

Kommentarer
Postat av: AnneliH

GRATTIS! till Er båda!

Fina kissemissar....

2009-10-04 @ 23:42:48
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Sofi

Min lilla gos! Han va så duktig! Nu får han vila upp sig ett litet tag.

2009-10-05 @ 09:00:52
URL: http://lovesiesta.blogg.se/
Postat av: Sanna och Fredrik

Åhh vilka fina bilder :)

Grattis till ett CAP :)

visst är hon fin Englan, mattes kelgris :)

Fina bilder du tagit :)

Vi ses säkert i göteborg!

MVH Sanna och Fredrik

2009-10-06 @ 09:21:14
Postat av: Annica

Grattis till CAP och nominering. Konstigt att domarna dömer så otroligt olika. Det var roligt att träffas i lördags. Ha det så bra så hörs vi snart av igen.

Mvh Annica

2009-10-06 @ 11:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0