12 december Hållå världen, vi finns här!!!

Ja tro det eller ej, men jag har inte glömt bort att blogga, har bara inte haft varken nått att skriva om eller haft tiden.

Men nu har jag samlat på mig lite så.........håll i hatten nu kommer ett inlägg!

Jag börjar väl i rätt ände av tiden, dvs för några veckor sedan. Då kom min kära kollega hem ifrån Egypten. Hon hade varit så snäll att införskaffa mig en pin i från Hard Rock! Så nu har jag även en pin i från Egypten!


Under tiden som hon var på semester så vikarierade jag för henne. Det var roligt att pröva sina vingar med något annat än den säkra mark man vandrar på varje dag. Tror att det över lag gick bra, kul var det i alla fall.

Nu är det ju helgen runt lucia och då brukar jag "jula". Dvs plocka fram julpyntet, utom självaste julgranen. Men i konkurrens med tomtar o änglar, kom sonens rum. Han är på väg hem nu, ska praktisera sista halvåret här hemma. Hans flyttlass kommer i förväg för han har en ny hyresgäst som vill in den 15 december. Sista dagarna på terminen bor sonen hos en kompis. Men det var ju tvunget att göra plats för hans möbler i det lilla rum han har här hemma. Det ska få plats en säng, bokhylla och byrå. I hans rum har ett skåp stått, som varit fullt med videoband, dessutom en tv med möjlighet att se på VHS. Men både skåp i tv skulle nu bort. Skåpet var ju tvunget att tömmas först. Tänk att det ska ta så emot att slänga filmer. Men de fick sparas och åka in förrådet (dvs bastun).


Mitt under tömmningen såg det ut så här.


Här in i bastun ska videobanden. Här står redan lite grejer som inte ska upp på vinden just nu. Vinden ska städas men det är ett senare projekt. Det är lite för kallt där just nu. Ser ni hjälpen som sticker fram under ena bänken. Det var jättespännande att få komma in i bastun och nosa runt. Där brukar ju inte katterna få vara. Så välstädat som det är nu har det nog aldrig varit.


Nästan tomt

Det tomma skåpet fick åka in i förrådet som innehåller stegen till vinden. Nu är det tomt och när alla julkartonger har kommit tillbaka upp på vinden, då kan sonen använda det o lägga saker/kläder/eller vad som i det.

Jullådorna ja, de är några stycken. Jag har de senaste åren dragit ner massor på pyntandet. Jag kunde hålla på i ett par tre dagar med pynt hit o dit. Just nu, i den plats av livet som vi är i just nu, så är det ingen som egentligen uppskattar överpyntning och tomtar i alla hörn. Tiden mellan egna barn och barnbarn blir en ganska sansad plats när det gäller julfirande tycker jag. Skönt, sa min man o jag idag. Detta med julstress har lyst med sin välsignade frånvaro de senaste åren.

Men nu tillbaka till dessa lådor. Här är de:

I påsarna ligger julgranskulorna och i lådorna ligger julpyntet.

Mitt upp i stöket blir det så här


Sedan har vi även en låd-inspektör i huset, alla lådor ska kollas även om de är stängda med snöre


Samma inspektör satt senare och pratade med skatorna på grannens tak

- Mjaajjuuumjauuuuueeeeee


- Man blir tröööööött av fågelspaning, jag tror jag ska lägga mig en stund

Sagt o gjort, det gjorde han. Mitt i stöket! Tänk om man kunde slapna av så!




Jaja katter har det bra. En dag hittade jag dessa två tillsammans på hyllan i klätterträdet

Ingen vanlig syn men den förekommer.

Nåja åter till tomteriet.

Så här blev det när det blev helt färdigt


Mina favorittomtar. Jag vann på ett lotteri när jag var liten. Vinsten var två handdukar, det tyckte inte min mamma att jag skulle ha, hon tyckte tomtarna var söta. Å visst är de det?!


Något annat som jag såg i dag som var gulligt var detta:

Två luddiga baktassar från "kamoflage-katten!

Det är inte alltid lätt att se honom på golvet, de har liksom samma färg, kolla:


Vad har jag mer för pynt som jag gillar.....Jo jag har lite söta änglar som jag har hängt i köksfönstret




En ny fönstergran


Med blixt ser den lite "frostig" ut


Lite nygammalt i köksfönstret. Bara för att jag inte hittar en gardin som jag hade händerna på för en vecka sedan. Hur kan saker bara liksom försvinna? Så den gardin som skulle sitta i köksfönstret är helt försvunnen så jag fick ta till "en gammal trasa". Men det blev rätt bra ändå. Det är ju långt i från panelgardin men som sagt, det blev bra ändå.


Maken till den försvunna gardinen hänger där den ska, bakom soffan.


Även vädret bjuder på utsmyckning. Vi har så fina istappar och ett så härligt överhäng av snö. Tyvärr gör det sig inte på kort och dessutom har vädret förändrat tapparnas läge lite.


Sen  måste jag bara klämma in ett par foton som jag tog i dag, på skoj, på två av våra tavlor på vår "grekiska vägg" i matrummet. De blev riktigt bra. Om jag längtar dit? Nä varför hur kan man tro det?




Nä, nu blev detta ett långt inlägg. Nu ska jag nog ägna mig åt filmen som vi ser just nu, The Terminal. Tur den är inspelad så vi kan backa om jag missar nått :)

Ha det så bra och ta det lugnt i julstressen!


Kommentarer
Postat av: Sofi

Jul-mys!!

2010-12-12 @ 20:40:20
URL: http://lovesiesta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0