24 februari Snöröjning på taket och solande kisse

Idag var maken ledig för att ta tag i verkligeheten på vårat tak. Till på köpet kom ventilationskillen med den nya fläkten som också den skulle upp på taket. Det är den fläkten som drar ut all luft inifrån. Vi har varit utan ett bra tag och det har inte varit mysigt vill jag säga. När vi har stekt mat och haft på köksfläkten så har en del dragit ut genom skorstenen men en del har hamnat t ex i dotterns rum. Isch, inget roligt att ha stekos överallt. Men den är så fin den nya fläkten.....Till sommaren kanske man kan se hela.....



På fotot syns även att maken varit flitig med skyffeln. Han vågade inte stiga upp på taket men tog så långt han räckte. Jag tror att det är tillräckligt för ju närmare nocken snön ligger ju bättre styrka är det ju i taket.

Här kommer lite bilder från själva snöröjningen. Det var lite över en meter snö i vinkel på taket!




Tur att brevlådan blivit framskottad från dag nr 1, annars hade väl brevbäraren fått bygga en av snö!


Tänk när allt detta ska börja smälta........då byter vi nog bilen mot båt.

Men det var någon som verkligen njöt av solen i dag. Vad en solkatt är trodde jag att jag visste men att den var så här söt kunde jag aldrig ana.


- Åh Nalleman, vad är det där stora ljuset som är så varmt där uppe på himlen
- Äsch det är ju solen, dumstrut!
- Skööööönt!


- Husse kan du inte öppna lite så jag får sol på hela mig.....? Så jag slipper bli rutig?


- Snälla......................


- Men om du inte öppnar så får du i alla fall flytta dig så jag får lite värme på pälsen

I två timmar var de ute i dag, kissarna, i det fina vädret. Utegångsfåret (Valentin alltså) gissar jag var ute mest och längst.

I dag på morgonen hände nått oväntat.
Vi stod o kelade med Nalleman som satt på köksbänken och tittade ut. Plötsligt så kom det ett rådjur galopperande på gatan! Aldrig har vi varken sett rådjur eller deras efterlämningar. Men de stackarna kan ju inte ta sig fram i skogen och jag kan förstå att en villagata var skön att springa på. Samma sak för fåglarna. Egentligen borde jag väl skaffa katt-tv, dvs ett fågelbord el dyl. Men har man väl börjat mata dem så måste man fortsätta. Jag har inget bra ställe att mata dem på och våra kära grannkatt Murre skulle säkert göra livet surt för pippisarna. Sen vet jag inte om jag har "orken" att mata dem resten av vintern/våren.

Nä, nu ska jag nog ta min bok o lägga mig o läsa med ett par katter i sängen, framför allt lilla fröken som just nu gör allt för att jag ska sluta skriva här. Buffar på skärmen så den viker sig.

Ha en bra dag alla där ute!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0