23 augusti Hemma igen

Ujujuj vad vi INTE ville åka hem! Att lämna alla dessa goda vänner är att dö en smula.

Jag behöver väl inte säga att vi ha haft det underbart? För det har vi. Trots att vi varit där så många gånger tidigare så lyckades vi ta 577 bilder med kameran!!! Ja jag vet, det är mycket. Men denna gång hittade jag en mörkerinställning som jag inte hittat innan så nu kunde jag ta nattbilder utan blixt. Det var kul.

Sen hade vi ju katter att fota, nya vänner att fota, grekiskt uppträdande att fota, ny bartender att fota, tja det fanns en del.

Jag tänker inte skirva mer än om bilderna för vad vi gjorde framgår av bilderna. Men jag kan ju säga att vi tisdagen den 16 augusti körde till stora stan lördagen den 13 augusti var vi Lindos.

Nu kommer bildkavalkaden, håll i hatten!

Vårt plan som ska ta oss till himmelriket och ner till älskade Rhodos!


En som gladeligen väntar på att få dricka upp sin öl o gå ombord på Novairs Airbus. Klockan är här 04.51, precis rätta tiden för en kall god öl!!! :)


Taget från bussen till Lardos. Denna dal sträcker sig ner till havet och där vi ska bo.


Synen av den nya baren första kvällen på plats. Blev en tidig sänggång, vi var ganska trötta.


Vid frukost nästa dag, kom Yannis och hade nävarna fulla med nått som liknade gul lök. - Vill ni ha? frågade han. Vi tvekade för vad skulle vi med lök till? Men det visade sig vara färska FIKON. Jisses vad gott det var! Vi fick sedan detta några frukostar på raken.


Så gick vi då äntligen till Mamma & Pappas, som vi kallar det, för att äta vår första riktiga måltid.


Vi liksom smög oss på Ritsa när hon tog upp beställning från ett bord


Själva tog vi "fönsterbord", annars brukar vi sitta mitt inne, under takfläkten. Men idag ville vi verkligen njuta av utsikten och den lite svalkande vinden. Som synes njuter jag i fulla drag (och funderar på vad jag ska välja att äta)



Å se vad jag valde! Moussaka för första gången hos Mamma & Pappa. Behöver jag säga att den var den godaste moussaka jag ätit och då är jag inget fan av moussaka. Janne åt kleiftiko (ett aluminiumknyte innehållande lammkött, paprika, tomat, potatis, lök, fetaost, kryddor o en liten skvätt vin.) Han hann dock äta upp innan jag började på min skållheta moussaka så jag fick ingen bild på hans mat, bara en tom tallrik....


För oss är detta en av de bästa vyer vi har på vår semester! Utsikt från "fönsterbordet".


Så kom tisdagen och tisdagar är lika med Grek-afton på vårt hotell. Nu har vi kommit lite tidigt till baren för att få bra plats och samtidigt kunna gå o fota lite. Här är en bit av den nya baren.


Här står George och Spirós och riggar maten. Massor med mat var det!


Å här står Yannis med fru och fixar mer mat!


Detta var vad man bjöd på på en Grekis Afton:


Jajamen mat var det gott om, och fin var nya baren! Kerrie är fullt upptagen med att göra nån sorts drink där i baren.


Baren sedd från poolområdet.


Fyra dansare dansade traditionella danser från Grekland


Även publiken fick vara aktiv. Fyra killar togs upp. Dansaren drog sitt ben över huvudet på mannen som sitter på golvet och sedan fick han lite vatten i håret.


När det var dags för den siste mannen att få bli blöt i håret, tja då var Yannis spexig och hällde en hel hink över honom i stället!!! Naturligtvis var Yannis fullt medveten om att denna dansk kunde ta det som ett skämt.


Förutom att han kunde dansa, den där mannen, han hade bra gaddar också!


Dagen efter tog vi det lugnt. Efter middagsluren var temperaturen den här ute i skuggan!


Våra sugproppskrokar kom väl till pass och fyllde verkligen sin funktion!


Här sitter jag i egen hög person och värmer upp inför kvällsmaten. Nej, chipsen är sedan tidigare och cola-flaskan innehåller i själva verket rom o cola! Läser en högintressant bok om/av Slash, gitarristen i Guns'n Roses.


Här är Mamma & Pappas, fast restaurangen heter Periklis


Här är Ioanna och Pappa


Här är Mamma, som basar över butiksdelen


Här är Mamma och Ritsa i dörrhålet  mellan butik och restaurang


Här är systrarna Ritsa och Ioanna


Sista kvällen hade Ritsa reserverat "vårt" bord till oss och på bordet stod ett litet paket. Det innhöll en liten kanna (som gjord för mjölk till kaffet) och en liten skål (för socker)


Vi köpte även med oss en karaff med Periklis på. Varje dag drack vi vin som vi hällde ur en likadan karaff.




Nåväl, tillbaka på hotellet efter kvällsmaten, tog vi plats en stund i baren.



George stod bak i köket och läppjade på ett glas vin. Yamas


Här är vår underbara underbara städerska och numera även vän, Helen S. Hon hutter med kvasten och Janne kallar henne för "the wicked witch from the east". Båda skrattar förståss gott! 


En vy från balkongen. Fjolårens krukor är borta och har ersatts av fina palmer.


Så var det vår första fredag och dags för BBQ-kväll med underhållning...... Maten det bjöds på:


Underhållningen (samma som förra året) Colin:


George och Spirós stod för grillning även denna gång


Mumselimums!


Vi drack ett underbart rosévin till. Det blev många flaskor under resten av vistelsen. Smidigt, man köpte helt enkelt en flaska i baren, fick ett glas vin och sedan behöll de flaskan i kylen. Vilket innebar att du kunde gå o hämta när du kände för det när du låg där vid poolen. Detta blev bra mycket billigare än att köpa glas för glas. Å det var personalen som tipsade oss!


Skymmning


Yannis och underbara Kerrie!


Den andra George, kyparen/servitören


George och pappa


Så vänner som vi lärde känna just denna kväll. Mats o Kicki från Sveriges framsida! Fantastiskt trevliga människor och jag hoppas  vi kommer att hålla kontakten.


Så får jag då presentera den andra familjemedlemen i fam S som jobbar på hotellet. Här är Robert. Han jobbade som servitör och fuskade lite som bartender när Kerrie inte hann med.


Å här är de, herr o fru S, Dave & Helen


Å så måste jag ju presentera Locky, som också ingår i familjen S (fast hon var inte med på BBQ-kvällen). Hon var en nio månaders liten ljuvlig blandras av nått slag. Janne föll pladask förståss!


När det sedan kom till "dans på rad a la britter" då var förståss familjen S där, allihop! Vi andra droppade av en efter en för på nått sätt ville fötterna inte som hjärnan och hjärnan lyssnade inte på öronen som hörde hur man skulle göra med fötterna.


Här kommer några bilder på nya baren, i dagsljus. vi tog dem medan vi väntade på Mats o Kicki innan vi skulle bege oss till Lindos för mat o shopping.








Vår underbara vy!


Lattjade lite


Snygga barmöbler


Så kom vi då iväg till Lindos. Tog de vanliga bilderna på Akropolis men sånna bilder finns det 16 på ett dussin. Visar hellre den fina segelfarkost som låg i viken


Dagen efter Lindos var Janne dålig i magen, så jag gick och åt o shoppade i Lothiarika med Kicki. Hittade detta fina halsband, jag bara älskar det!


Tisdag 16 augusti tog vi med oss Mats o Kicki på en biltur upp till stan. De hade aldrig varit där och vi skulle ju ändå upp dit. Här är en vy över Lindos Bay


Här är en vy över Mats (hihihi)


Janne med Lindos bakom sig


Så kom vi fram till Epta Piges, de sju källorna. Om man satte fötterna i vattnet ska man, enligt sägnen, bli av med sina fobier. Tja värt att testa i alla fall.


Fast det var knaggligt att ta sig fram


Man hade svårt att hålla balansen liksom. Ett litet fyspass helt enkelt


Sen var vi tvugna att ta en vätskepaus


Så gick vi in i den lilla sovernirshopen och kom ut med............inget. Där fanns inget med Epta Piges på om man inte ville köpa en hel servis med koppar.


Vi körde vidare och kom strax fram till den lilla kyrkan vi så gärna ville tillbaka till. Var här 2006 och har längtat tillbaka. Varför? Jo det finns en källa här med underbart vatten!
Kyrkan var utsmyckad för måndagen hade varit helgdag, Jungfru Marias dag.


Här står vi med våra flaskor och fyller dem med det goda vattnet.


Vi tog oss en rejäl titt runt om också


Killarna gick in i kyrkan, vi kvinnor ska vara täckta över huvud, axlar o knän för att få gå in. Kicki byltade på sig av de schalar som låg utanför och gick in men jag väntade utanför. Fin kyrka är det i alla fall, men inte gammal, byggd 1974.





Bakom kyrkan låg en bra mycket äldre byggnad som väl var det som ursprungligen var helgat åt St Nectarius (som kyrkan hette)


Vä uppe i Rhodos stad så fick vi parkering ett kvarter från Yamas och började vår tur i stan med att hälsa på och äta hos Michaílis


Sen vandrade vi till gamla stan.


Herrarna väntar på sin öl och på Kicki som fladdrat in i nån affär på vägen


Jag tog mig en milkshake och vatten


Maine Street gamla stan


Här är rester av Aphrodites tempel, byggt 300 år f Kristus


Sen drog vi vidare till Mandrakehamnen. Där tog vi den vanliga turist-ölen


Från Mandrake tog vi taxi till Dimitrios nya bar, Ice Lounge, i grekernas del av Rhodos stad. Han var inte där när vi kom men han skyndade sig dit och satte sig för att prata med oss en lång stund.


Hemma var det dags för mig o min vän att göra oss intima. Alltså Captain Morgan o cola. Kerrie visste precis vad jag menade när jag sa att jag ville ha "my friend"


Några avslutande bilder på hotellet och omgivnigarna i nattskrud





Naturligtvis hade vi en balkongkatt i år med. Han var en liten rackare med rejäl manlig utrustning om vi så säger. Första morgonen låg han här. Sen hälsade han på oss i ca en veckas tid på balkongen, och sen var han hos oss vid poolen. En dag fångade han en fågel. På katter sätt vill han ju leka med maten innan den skulle ätas. Förskräckta skrik bland poolbesökare gjorde att han la sig med sin pippi i rabatten brevid oss. Vi gav honom inte annat än beröm.





Sista morgonen kom han tillbaka, som för att säga "hejdå". Vi lämnade rummet med honom sovande på stolen på balkongen. Behöver jag säga att vi aldrig aldrig aldrig gav katterna mat vid varken balkong eller pool?


Vi har haft två underbara veckor och längtar redan tillbaka. Underbara nya vänner, nya maträtter som ska provas här hemma (har nog ätit lamm varje dag i någon form) samt en önskan om att Apollo snart släpper nästa års resor. Eller kanske vi bara tar en flygstol och hyr rum hos Mamma & Pappa eller hos Helen? Vem vet.

Är man ute efter lugnt o ro, både på kvällen och runt poolen/vid havet, då är James Hotel den perfekta platsen. Vi badade inte i poolen mer än kanske fem gånger, havet var det som gällde, 26,5 grad varmt. Snittemperaturen i baren, i skuggan, var 35-39 grader varje dag.

Jag ska nu gå och ägna mig åt verkligheten.........städa......

Ha det så gott!

Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

Åh vad sjukt underbart det ser ut.

Förstååår att ni inte vill resa hem.

Tazz&Kram

2011-08-27 @ 21:30:18
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0