31 maj Dotter p g hem o förberedelser för student

Ja idag påbörjar Sofi sin resa hem. I morgon vid  13-snåret ska hon vara framme i Köpenhamn. Ska bli roligt att träffa henne igen o se alla foton som hon inte kunnat lägga upp på sin blogg pga att datorn blev stulen.

Idag har jag börjat dagen hårt. Först vispade jag ihop en tårta. Här är smeten i formen. På denna ska det sedan maräng.

Jag har inget Photoshop än, men det är på gång så ha tålamod med lite sämre bilder ett tag.

Så var det marängen. Min mamma lärde mig en sak i köket som jag av någon anledning håller stenhårt på. Maräng ska vispas i porslin, aldrig i plast. Enligt henne blev platsen aldrig riktigt ren och det kunde då påverka marängen. Var nog så innan diskmaskinen men jag håller fast vid detta. Det är mammas bunke som får ställa upp vid sådana här tillfällen. Den är underbart blå i verkligheten men det syns inte här. Men marängen sitter i alla fall!


I de vispade äggvitorna skulle det vändas ner socker och vaniljsocker. Nu har jag ju sett på "De söde liv" (ska vara danskt ö där) och blir fruktansvärt inspirerad av Mette. Hon använder jämt o ständigt vaniljstång så det tänkte jag göra i idag.

Sagt o gjort, blandade upp fröerna med lite av sockret och sedan ner i sockerbunken


Jag kan avslöja att det var den godaste marängsmet jag smakat någonsin! Ska bli spännande att smaka det färdiga resultatet i morgon. Det var två vaniljstänger med i förpackningen och till marängen använde jag bara en, den andra ska ner i grädden i morgon :)

En suddig smet på marängen när den ligger på den andra smeten, men hade den inte varit suddig hade vi nog inte sett de små fröna..


Å färdigbakt blev den så här:


Imorgon bitti lägger jag delar jag den o lägger grädde med blåbär i mitten. MUMS!

Sen har jag även förberett för sonens studentfest på lördag. Han ska ha tacogratänger och jag har i dag stekt 4 kilo köttfärs blandad med lök o paprika. På lördag lägger jag ihop dem. Så gjorde jag även en liten laddning till mig, Janne o Sofi. Hon tål inte röd paprika så där fick det bli gul i stället. Alla omgångar åkte ner i iskallt vatten och tvärdrag för att kallna fort.

Köket in action


En omgång i vattenbad


Alla omgångar med röd paprika


Å så specialaren


Sofi avskyr spiskummin så jag får krydda denna smet själv. De andra har tacokrydda i sig men här är det chili, cajenne, delikatesspaprika, salt o lite socker.

Så efter ett par timmar var köket tillbaka i sin ordning igen.


Visst är mina grytlappar underbara! Fick dem av Susanne när hon var här på besök i påskas.  De är supertjocka o bra!

Hon har gjort dem själv naturligtvis!

Så har jag inhandlat en ny flaska till diskmedlet. Min Cult-flaska gick av i gängningen vid korken och den andra svartvita den bara sölade vid korken så allt diskmedel rann vid sidan om.

Denna köpte jag på Maxi för 99 kronor, billigt o bra. Plats för en diskborste, men var skulle jag göra av min svamp? Jo jag köpte en tvålhållare till den. Där ligger den bra och är lätt att ta bort om man inte vill ha den där om man ska ha finbesök.


Kan väl avsluta med att visa ett foto på livsnjutaren!


Nu ska jag in i duschen och sen köra till jobbet. Idag är det avtackning av min gamla chef. Han går i välförtjänt pension i dag.

Ha det!

Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

Oj vad du jobbar och sliter.

Ha en underbar helg !

Kram

2011-06-02 @ 22:13:33
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0