5 augusti OS för hela slanten!

Jo då, här följer vi OS på alla håll o kanter. TV och dator går varma. Tre silver och ett guld har Sveriges deltagare lyckats få ihop hittills. Kanske blir det fler medaljer vad det lider. Jag är mest intresserad av ridning i alla dess former så fältritten följde jag noga och nu är det hoppningen.
 
Ja ja, det var allt om detta. Jag var hos skomakaren häromdagen. Har en gammal väska som en söm hade gått sönder på. Sömmen som saknades gjorde att man kom rakt ner i en ficka som stängdes med dragskedja. Lite dumt, för då fyller ju dragkedjan någon funktion. Passade även på att göra fyra nya hål i livremmen, de hade liksom tagit slut. För en gång skull var det hål för att dra åt mer, inte för att släppa ut.
 
Men åter till väskan. Skomakare sydde två sömmar och sa sen, "en sån här väska är inte billig om du ska köpa den idag". Tja sa jag, en tre hundra kronor får jag väl punga ut med. Nej du, sa han, en väska av denna skinnkvalitet går inte på nått under 1 000 kronor! De görs knappt längre i denna kvalitet!
 
Oj vad glad jag blev att jag tog mig till skomakren och fixade till väskan så jag kan använda den. Hur den ser ut? En oanseelig naturfärgad lite sak.
 
Just nu ligger den full och väntar på att få åka flygplan.
Det var ju just till detta jag ville ha den. Nu ser du också hur stor den är, ingen jätte! Passen får plats i ett fack, pengar i ett låsbart fack i mitten och biljetter och börs i det tredje. Biljetterna får jag förståss vika lite.
 
Förutom en startklar väska så har vi även börjat köpa på oss våra luncher. Två burkar skinka och en burk Bullens pilsnerkorv samt makaroner, det är vad höjdar luncher det blir tre dagar av sex. Vi kompletterar med lite grönsaker förståss.
 
I övrigt har vi tagit det lite lugnt i helgen. Städat nu i dag, söndag, och tagit en promenad. Mest sitter vi framför tv och tittar på just os. Jag syr under tiden så helt overksam är jag inte ändå.
 
Inte lika overksam som vissa......
Nalleman vaktar ölen i ölflaket
 
Valentin luftar gose-magen i sängen
 
Å matte kunde förståss inte motstå goaste nosen och ge den en liten puss.
 
När hoppningen var slut på tv kände jag att jag behövde ut o gå lite. Tog kameran med mig och gick en promenad. Gick ner till området nedanför oss, där de förbereder för att bygga hus.
 
Ett stort område som de grävt ut.
 
Jag tog mig bort från detta slagfält och gick ner till ett torp som heter Petersburg. Där firade vi förr om åren Valborg, men jag tror de har slutat med det efter Gudruns framfart.
 
Jag såg mina första blåklockor idag. Har inte sett några i sommar, om de inte varit odlade.
 
Mer blommor
 
En bonus-humla/bi eller vad det är i den ena blomman!
 
Här är torpet Petersburg
Friluftsfrämjandet äger det och jag vet inte när det används idag.
 
Fortsatte min lilla tur grusvägen ner mot sjön
 
Till vänster låg den här fina lägerplatsen
 
Man kan se sjön nu och om ni tittar noga så ser ni tre små ankor.
 
Här är de lite närmare. Men de tyckte att jag var en skum typ så de tog sin tillflykt till vattnet
 
Jag följde deras exempel och gick ut på den långa fina nya bryggan som ligger här. Längst ut fick jag fin vy över stan. Det torn som sticker upp mitt i bilden är Domkyrkans spiror
 
Sen gick jag tillbaka på denna fina brygga
 
De båtar som låg här hade inte varit ute så många gånger i sommar, de var rätt fulla av vatten.....
 
Familjen Anka hade simmat under bryggan och var nu i vassen och spanade på mig
 
Så gick jag den lilla stigen hem. Jag har en förkärlek för mossa. Tycker den sveper in det hårda så fint.
Trollskog!
 
Denna lilla bäck brukar det alltid vara vatten i, även om det i bland bara är en liten rännil. Men nu är den snustorr.
 
Väl hemma igen var jag genomsvett, det var en tryckande värme ute. Åska senare kanske?
 
Sixten o Sofi kom och hälsade på lite. Det går riktigt bra med Sixten och våra katter nu. Det är skönt. Sixten fick sova över här en kväll i veckan. Tyvärr kom han sent så alla katter hann inte hälsa och ställa rang så det var lite spott o fräs och skrik  på natten. Så nu vet vi det till en annan gång, ska han sova över får han komma lite tidigare.
 
Nu vankas en ny vecka på jobbet. Vi har fortfarande semester i receptionen så jag sitter där. Frågan är om förberedelsen för växelbytet ska börja nästa vecka för mig, i så fall får vi se om jag gör det dagtid eller sitter en stund på kvällen. Kan ju göra det hemifrån, vilket jag föredrar om det ska jobbas över. Vi är bara två i växeln och om jag då stänger mig och låter min kollega ta alla samtal, då blir jag så stressad. Bättre att göra det i lugn o ro så det blir rätt.
 
Nä, nu ska jag återgå till syendet!
 
 

Kommentarer
Postat av: ewa

Jättefina bilder du tagit på din promenad!
När du skrev om jobbet så fattar jag inte riktigt. Sitter du växeln alltid eller vad gör du?

2012-08-05 @ 18:01:42
Postat av: Inkan och Ligan

Katterna tar OS på blodigt allvar ser jag. :-) Tazz&Kram

2012-08-10 @ 18:38:53
URL: http://inkanochligan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0