29 december Detta blir väl årets sista inlägg... kanske

Å detta inlägg kommer till 100% att handla om akvariet. Nästan bara.
 
Jag börjar med att visa pojkarna som inviger den ny-gamla mattan jag la in i köket. De leker tåg, tror jag!
 
Nå ja nu till akvariet.
 
Sonen och jag var på utflykt idag. Skulle till Systembolaget (ja han är över 20 nu). Men si vi kom inte ens in på parkeringen vid stormarknaden så vi körde vidare till grann-staden Alvesta. En kort bilresa bort och där fanns ett nästan folktomt Systembolag. Vi handlade och lassade av oss i bilen. Sen gick vi in i den zoo-affär som ligger där brevid. Jag skulle ha fler fiskar till akvariet och tänkte passa på att kika vad de hade. Men aldrig att jag köper fisk där. De hade fina akvarium, inget snack om det, men personalen var inte så kunnig.... - Du silar bort vattnet efter en halvtimme eller så. Det sa expediten till en kille som skulle sätta nya fiskar i ett nytt akvarium. Suck.... Nu vet ju inte jag hur länge killen haft sitt akvarium, men det verkade inte som om det var särskilt gammalt.
 
För den som vill läsa kan jag här säga hur man bäst startar ett akvarium och sedan introducerar nya fiskar:
Du startar akvariet utan fiskar, bara växter. Så får det stå en vecka cirka. Sen köper du ett par fiskar. När du kommer hem från affären med dem ligger de i en påse full med vatten. Du lägger påsen, med fisk och vatten i, i ditt akvarium att flyta runt och få samma temperatur som akvarievattnet. Sen häller du ca en dl akvarievatten i påsen, väntar 10 min och upprepar proceduren. Detta görs en gång till. Sen tar du upp påsen och ser till att det bara är fisken som åker ner i ditt akvarium. Sen kan du njuta av dina fiskar en vecka eller så och sen kan du köpa flera. Man brukar säga att man ska ha 2 cm fisk per liter vatten man har. Så ett 50 liters akvarium bör innehålla 25 normalstora fiskar.
 
Vi lämnade denna zoo affär och åkte till vår egen i Växjö. Där köpte vi oss lite fisk. Väl hemma la jag påsarna i akvariet. Då fick vi en ny "akvarist"!
 
- Mmmmmm middag!
 
- Attans matte, nu kom du på mig. Men jag bara kollar nykomlingarna!
 
Nu kommer här foton på fiskar i akvariet. Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är fantastiskt svårt att fota akvarium på nära håll. De små "spikar" ni ser i vattnet är luftbubblor som kommer från pumpen. Jag slog av dem efter en stund så de är inte med på alla kort.
 
Först ut är vår första snigel. Han äter den gröna beläggning som gärna blir på glaset och han ska vara en effektiv liten rackare. Snabb är han i alla fall, trots att han är snigel. Han heter Speedy.
 
Idag fick Speedy en polare, han heter Gonzales:
Brevid Gonzales är en kampfisk-hona. Vi köpte henne till Åke Kampfisk. Mats i zoo affären sa att de kan vara lite griniga mot varandra men eftersom vi har världens snällaste Åke så blir det nog inga problem. Hon är väldigt vacker att se på!
 
Sen köpte vi två scalarer. Förutom denna så har vi en som är svart-tigrerad. Svår att fånga på bild men ni kan nog ana han/hon ändå.
 
 
Fem stimfiskar blev det också. Fjärilseklider "German Blue" heter sorten.
Nu menar jag de som har vita fenspetsar, den oranga är en guppy.
 
En annan relativt stor fisk köpte vi i torsdags. En mosaikgurami
De är de blanka längst bak i bilden jag menar. De oranga framför är två platy.
 
Två av våra stora fiskar på samma bild, mosaikgurami och scalar.
 
Åke o hans tjej! (de har spegelbilder i glaset så det är inte fyra fiskar i bilden, men tre om man räknar den randiga rackaren till vänster :) )
 
En liten översikt. Den med goda ögon kan se den tigrerade fisken i bakgrunden.
 
Det är roligt med akvarium. Visst är det lite jobb med det emellanåt men det blir så bra efteråt att det är mödan värt. Vi tog dock ett drastigt, tråkigt beslut i dag. Vi har haft en stor Black Molly i fiskbeståndet. Han/hon har bitit av stjärtfenorna på de blå guppyna och jagat frenetiskt den andra Mollyn. När idag kampfisk-honan kom i akvaritet blev hon jagat utan uppehåll, av denna stora Black Molly. Han/hon bet i kampfisken som försökte komma undan. Då åkte tillslut håven i akvariet och fångade upp mollyn. Han slaktades snabbt och smärtfritt i diskhon innan han/hon åkte i sopan. Lugnet la sig snabbt i akvariet. Nu kanske fenorna växer ut på de guppyn som klarar sig med liten rumpa ett tag. Vi får se.
 
Nu har vi ett 54 liters akvarium som vi nog snart ska sälja. Pumpen som tillhör sitter just nu i det stora akvariet för att den innehåller så mycket goda bakterier som behövs i det nya ekosystemet. Men så fort allt är klart tar vi ur pumpen och gör i ordning den för försäljning. Så är det någon blogg-läsare som känner sig sugen, bara hojta! :)
 
Kanske ett tråkigt inlägg men det var vad jag bjöd på idag!
 
Ha det!

Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

Jag hade ju akvarium när jag flyttade hit. Både jag och katterna saknar det, men firrarna bara dog. Inte min grej tydligen. Tazz&Kram

2012-12-30 @ 21:42:18
URL: http://inkanochligan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0