19 februari Hade en konstig känsla........

Ja det kan jag medge. La mig på fredagen med känslan och vaknade med den tidigt på lördagen. Vilken känsla? Jo lusten att städa i min garderob! Den känslan får man inte ofta och det gäller att passa på när den infaller.

Saken är den att det har varit en sån oreda i den att frågan har inte varit att jag inte äger några kläder att ha på mig, frågan har i stället varit, VAR LIGGER DET jag vill ha?

Så innan klockan slagit 9 på lördagmorgonen var jag i gång.

Kaos, för det innebar att vissa plagg även behövde ses över med strykjärnet



Jag var ivrigt påhejad av Nalleman som tog varje plagg i besittning när jag la det på sängen. Hmmmm tur att det finns klädesroller.....


Sötaste hjälp(stjälp)redan!

Men resultatet är jag nöjd med, inte nog med att garderoben nu är organiserad, jag slängde iväg en hel svart sopsäck med kläder jag inte använt på minst ett år eller som jag aldrig kommer att använda av en eller annan anledning.

Här hänger blusar till vänster och övriga tröjor som kräver galje till höger och byxor på stången under


I den stora garderoben som delas med tv och man, där hänger det som är stickat. Koftor och tröjor.


I lådorna ligger t-shirts och linnen, träningskläder och långärmade t-shirts i fin ordning



Under tiden jag städade och strök, la sig maken i sängen o läste. Han har varit borta på jobb hela veckan och hade verkligen förtjänat att ta det lugnt nu i helgen. Han frös lite eftersom jag hade fönstret lite öppet. Då tog han på sig en filt och på två röda sekunder var Tösen där. Hon och fleecefiltar......


Då duger till och med husse till att gosa med!

För övrig rusar veckorna för mig. En av mina kollegor, och vän, drabbades av allvalig sjukdom för några veckor sedan. Jag har fått träda in i hennes roll (vilket jag gör när det är vanlig sjukdom och semester). Men när jag inte längre sitter i receptionen behövs det ju någon som fyller min roll där. Tur att vi har en tjej som är 100% ledig och som jobbat onsdagar hos oss sen innan jul. Hon har nu fyllt min roll och hennes onsdagar har min dotter tagit (hon är också van att jobba hos oss). Akutvikarie, vid snabbt påkommen frånvaro, det är också min dotter.

I början av mars kommer vår "gamla" onsdagsvikarie tillbaka. Hon fick en liten son innan jul, men nu är hon sugen på att jobba en dag i veckan. Det kan ju vara lagom att börja med det. Så min dotter får släppa onsdagarna men kvartstår som akutvikarie.

Vem som av de tre i reception/växel kan bli sjuka eller vara borta, det har vi täckning för. Men om jag skulle bli sängliggande.......nä det får inte hända. Kommer min sjukstatistik hålla i sig så kommer det att gå bra.

Jag tycker det är roligt och utmanande att ha en ny tjänst. Lite jobbigt var det i början av denna veckan när vår tjej i matsalen också blev sjuk. Tanken är att en av oss tre i receptionen då ska rycka in och vikarie tas in för den av oss som gör det. Men nu var vi ju redan bemannade till bristningsgränsen.

Men allt går att lösa. Hjälps man åt så går allt. Jag började ena dagen med att bre frallor, en kollega tog lunchen, jag bytte henne så hon kunde äta lunch själv, sen tog hon hand om städet efter lunch. Nästa dag tog en annan kollega frallorna och jag bytte av kollega nr 1 vid lunchen igen. Att vi själva kanske inte får 1 timmes lunch, det bryr vi oss inte om i sådan här lägen. Huvudsaken är att allt flyter.

När man går ifrån växeln så har man ju inget jobb som växer och väntar på att man ska komma tillbaka och ta hand om det. Det gör det däremot där jag jobbar nu. Under en lunch kan det ramla in 35 mail som ska svaras på. Vissa enklare andra lite krångligare. Men roligt är det!!

Vi får se hur länge detta läget ska vara. Vi tar vecka för vecka men jag tror att jag nog får tänka på att lära upp någon inför sommarsemestern. Jag vill ju vara ledig utan att ha datorn med mig.

På tal om sommarsemester så kan jag tala om att vår GREKLANDS RESA nu är boka. Min födelsedag i år kommer jag att tillbringa......här

Hos våra vänner i Lothiarika! Söndagen den 2 september åker vi och det är ...........195 dagar, 13 timmar, 29 minuter och 46 sekunder dit i skrivande stund.

Maken fyller jämnt i år och efter som han försöker konkurrera med jultomten så ska även han fira sin födelsedag i någon annan del av världen. Vart har vi inte bestämt än. Snälla söta sonen ska troligen stanna hemma och ta hand om alla djuren. Istället får han dra till nått land med sina kompisar för de pengar han skulle åkt för vid jul. Fira sin far kan han göra både innan o efter vi varit i väg. Jul firar han inte så värst heller och vill gärna gå ut o festa på juldagen, så han är mer än gärna hemma.

Idag är det ju söndag och söndagar innebär städning och rengöring av kattlådor här hemma. Det hela går ganska fort så det är ingen stor belastning. Vi har haft problem med att Nalleman åter plockar päls och jag misstänker att det är i samband med maten. Vi har gett Whiskas, då tänkte vi inte på några tussar. Nu har jag haft Mjau tetrapack ett tag och plötsligt har golvet förvandlats till fläckvis ryamatta.
Nu är vi åter på Whiskas och jag har dammsugit. Får se om vi ser någon skillnad. Det kan ju vara nått ämne som han reagerar på, som finns i Mjau men inte i Whiskas.

Men vart jag vill komma är hit; jag har ju försökt mig på orkideer. Ja ja jag vet att de är enkla att sköta men när mina väl tappat sina blommor, tja då har de gått över bron till de sälla jaktmarkerna, sakta men säkert.

Fast i dag när jag kom in i matrummet med dammsugaren och lyfte på gardinen, vad dolde sig då därbakom? Jo titta, knoppar!

En KNOPP!!!!!!!! Jag är så glad! Jag ska verkligen vårda den så den blir en fin blomma igen.

Men jag får ju inte avsluta detta inlägg utan att visa ett annat tillskott i familjen. En nära vän till familjen har varit i Thailand och haft det underbart. Då tänker hon på lilla mig..... Titta vad jag fick!


OM vi kommer till Gran Canaria när maken ska fylla jämnt, då ska vi naturligtvis gå på HardRock. Jag har ingen pin därifrån trots att vi varit där några gånger. Detta beror på att jag första gången inte visste om att de hade pins, andra gången blev jag medlem och då fick jag en annan sorts pin. Men som sagt, denna gång ska jag inte missa att köpa en.

En annan rolig sak som hände i veckan var att det ringde en dam i från det äldreboende där pappa hade varit. Hon sa att damen i lägenheten under pappa gått bort och där hade de hittat lite som var pappas grejer. Inte så att tanten hade lånat dem men pappa bar omkring saker och vi hittade saker i hans lägenhet som inte var hans så det går på ett ut.

Men en av sakerna var mammas smyckeskrin. Inte för att det innehöll nått av värde men jag visste inte om jag tagit hem det tidigare, när mamma gick bort t ex eller om pappa ställt det någonstans. Nu var det det sistnämnda. I skrinet låg en brosch som mamma gjorde när hon gick i skolan på tidiga 30-talet. Den är inte så fin men den är rolig att ha kvar. Den är gjort med någon typ av emalj på koppar.

Affektionsvärde, det har den i alla fall.

Vad katterna beträffar så har de det bra. Sixten har varit på besök ett par gånger. Nalleman går o gömmer sig och Valentin o Tösen fräser åt det lilla livet. Men vi skyndar långsamt. Vi har inte bråttom att sammanföra dem.

Gräs är det dåligt med nu för tiden och mina stackars ampelliljor har passarat stadiet blomma och ingår nu i gruppen stubbat hö.

Så jag har sått gräs till katterna. Det har stått på undantag så det har inte fått vatten men det har tagit sig ändå, med de små skvättar det fått.

Mums för liten katt!


- jag är inte liten, jag är stor, har ju faktiskt fyllt 4 år och haft namnsdag!

Tja ett långt inlägg blev det denna gång. Men nu hade jag ju lite att berätta i alla fall.

Till nästa gång, ha det så bra!



Kommentarer
Postat av: a

a

2012-05-25 @ 14:09:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0