10 mars Barnkammare i akvariet o en ny Åke

Ja här händer det saker i akvarie-världen.  Först fick vi yngel huxafluxa. Nog för att blackmollyn varit rund om magen men efter som hon (vet vi ju ni) varit ensam länge så trodde vi bara att det var för mycket mat i den magen. Men så såg jag de två små liven.
 
Jag satt ofta, och sitter fortfarande ofta, vid det lilla yngelakvariet som jag hastigt o lustigt fick införskaffa. Så en kväll ser jag en liten fläck på yngelakvariet.
En liten liten snigel-bebis. Inte större än en kartnål. Men snabb, det vill jag lova. Dagen efter var den helt försvunnen för att sen dyka upp igen igår. Så inom en överkådlig framtid lär vi ha i alla fall tre sniglar i akvariet.
 
Sen har vi en platy som är en riktig tjockis. När vi nu förstått att vi har gynnsam miljö för bebisar så tror vi stenhårt på att det är en bebismage hon har (för det är en hon).
 
Samtidigt som vi får smått så har vi förlorat får Åke. Han har varit lite under isen ett bra tag. Bara legat under en växt och bajsat o tjurat. I fredags när jag kom hem låg resterna av honom under pumpen. Klockan var 17.46 och jag hade tidigare i veckan varit i zooaffären och sett på olika fiskar. Då såg jag en VIT kampfisk. Men eftersom man bara kan ha en hane så fick inköpet läggas på hyllan. Nu var rätt tidpunkt att köpa den där vita. Men klockan var mycket och på en kvart skulle jag aldrig hinna till affären. Jag var orolig att den vita skulle säljas och ville reservera den till dagen därpå.
 
Men si affären hade öppet till 19 så in i bilen och inhandlade en ny Åke.
En ovanlig Betta vit är tydligen ingen vanlig färg.
 
Ihop med fru Åke
 
Katterna tar det hela med ro. Fiskar är kul att titta på och om matte glömmer stänga locket kanske de ger sig på eget fiske....
 
Jag tog datorn för att sätta mig i soffan för att skriva detta inlägg. Då kommer denna goding och lägger sig brevid
 
Och denna tycker att hon ska ligga i matte knä, vilket inte går när jag ska skriva. Inte heller kan jag ta kort på henne för det är roligt att nosa på kameran.d
Därav det underliga ljuset, blixten var ju på.
 
I övrigt har jag fått dottern redo att cykla till jobbet. Cykeln är servad, allt är ordnat så som hjälm, öronmuffar, regnkläder, ljus till cykeln, en varmare vindtät jacka och  en extra cykelkorg. Hoppas att hon blir lite biten av cykling så att vi en varm härligt dag kan ta en liten cykeltur och ta kaffekorgen med.
 
Idag har vi med förenade krafter städat. Jag är lite off (nån bacilusk som försöker ta över) så min goa Janne hjälpte mig med mitt söndagsgöra. Imorgon får alla baciller ge vika för det är spinningdags och sen cykel hem.
 
Visst underlättar det att cykla kalla mornar när himlen ser ut så här:
 
 
Vackrare kan det inte bli!
 
Det var allt för idag. Nu ska jag ägna resten av kvällen åt tv tv och tv.
 

Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

VILKEN snygging, den där vita. Mina fiskar dog ju tyvärr bara. Ska bli kul att få följa era små yngel. :-) Tazz&Kram

2013-03-13 @ 20:52:57
URL: http://www.inkanochligan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0