13 november Livet på en pinne

Här skulle lagas wook. Naturligtvis var den Hårige Kocken alltjämt närvarande. Jag sa till honom att han inte fick röra nått utan att jag sa att det var ok. Så han satt där så fint och bara tittade på. Kycklingen var redan borta så det var bara grönsaker kvar. De kanske inte var intressanta.
 
- Titta husse, jag sitter fint, rör inget!
 
- Vad gör du matte? Ser roligt ut med de där bollarna (som var vattenkastanjer)
 
- Ja Nalleman, du får lukta men jag tror inte du är intresserad.
 
Något senare åkte Nalleman i sin pyjamas. Han plockar sig så fruktansvärt så vi ville han skulle få lite ledigt från det ett tag. Undrar om Nalleman tycker det samma.
- Jag lägger mig hos matte i sängen så får vi se om hon tycker synd om mig.
- Mmmmm skönt! Lite mer till vänster!
- Där ja precis där!
Tösen hon hittade min bh som hade ramlat i golvet. Inte skam vågar man ta den i från henne...
- Min min min min  min min våga inte närma er!
 
Så var det sovdags. Cleo ligger mer än gärna hos husse. Det gör även Nalleman, även om matte även duger för honom. Här delar de plats och det är absolut inte vanligt.
 
Så kom Tösen och la sig hos mig och freden kvarstod. DET är inte alls vanligt.

Den 8 november smet Jan och jag till Köpenhamn för en långhelg. Posering i rummet.
Vi bodde på Scandic mitt i Köpenhamn, fint som snus! Alla foton från nu är tagna med mobil.

Vi skulle gå till Glyptoteket för att ta en kopp kaffe med nått smarrigt till (ja de har de där det har vi sett på flera program från Danmark). Inte visste vi vad Glyptoteket var för typ av museum men det visade sig vara ett konstmuseum. De skulle ha 75 dkr för att vi skulle gå in o dricka kaffe! Nä tack, så kaffesugna var vi inte.
Vi tog en liten promenad på stan i stället.
 
Dessa blommor såg vi och är inte det egentligen vårblommor?

Hans Christian satt där och funderade
 
En rolig skylt!
 
Vad är bättre än en god kall öl??
 
Jo två kalla goda öl!!
 
Kvällen avslutades på HardRock med hamburgare och öl. Vi var så mätta när vi kom hem att vi somnade innan vi träffade kudden.
 
Lördagen var grå, kall, blåsig och regnig. Vi bestämde oss för att ta oss till Den Blå Planeten. Det nya akvariet som ligger ute vid Kastrup. Det fick bli tåg från Vesterbro till Norreport och sen Metro från Norreport till Kastrup.
 
Akvariet var verkligen stort o fint. Massor med folk så det var svårt att komma fram och se nått i de små akvarierna. Men i de stora ( och de var stora) såg man allt men kunde inte fota då.
 
Men här är i alla fall några foton som jag kan bjuda på:
Pirayor
En gigantisk sköldpadda
En sjöhäst-pappa med bebisar i magen
Blå fiskar bland levande anemoner o koraller
Oranga fiskar bland koraller
En häftig anemon
Japansk spindelkrabba. Världens största krabb"ras"
Fin sjöstjärna
Dagen avslutade vi på HardRock (igen). Denna gång hade jag sinnesnärvaro att fota maten.
 
Janne åt ribbs, bbq-kryddade, med cole-slaw och bönor.
Jag åt som vanligt min kycklingfajita. Bilden ovan visar tillbehörsfatet och bilden nedan den grillade kycklingen. Sen får man mjuka tacobröd till. Underbart gott
 
Även denna kväll somnade vi ovaggade!
 
Vi tog tåget till o från Köpenhamn. Med mitt busskort som betalmedel betalade vi (för två personer) 380 kr till Köpenhamn och 412 kr hem. 380 bara för att vi dessutom hade åkt buss till stationen. 792 kr tur och retur för två personer, det är inte illa. Man får ju förstås inte platsbiljett. Ner till Köpenhamn gick det kanon, tåget var nästan tomt. Men hem.......trångt som packade sillar. Märkligt att man inte kan bestämma sig på tågbolaget. Antingen ska alla boka sittplats eller ingen. Nu blev det ju hur rörigt som helst när folk kom och krävde sina bokade platser. Men det vet vi till nästa gång, då tar vi ett tidigare tåg hem!
 
Det var allt för denna gång. Nu ska jag laga lite mat till oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0