Rhodos 14-28 augusti

Ja nu är jag redo att skriva om min underbara resa. Vi börjar väl med bilden på nedräknaren. Strax innan jag beger mig till flygplatsen. Flög flygstol med Fritidsresor i från Växjö så det var nära till flyget.

På flygplatsen blev det förståss den obligatoriska ölen och Jägermeistern!

Flygresan gick bra, vad annars förresten. Sen åkte jag transfer buss från Diagoras flygplats till Mandrake Hamnen. Busschauffören släppte mig så nära stadsbussarna han kunde. Sedan fick jag vänta en halvtimme tills biljetterna till min landsvägsbuss släpptes. Då tog jag mig en kyckling-gyros inne i skuggan. Det var varmt, över 35 grader. Bussen äntrades 14.30 och sen skumpade jag ner till Lothiarika. AC var trasig så det var en VARM resa.....

Väl framme mötte Helen mig vid hotellet. Jag fick åka bil sista 300 meterna. Sen fick jag detta fina rum till mitt egna! Innan jag packade upp gick jag ner till havet och tog mig ett svalkande dopp, det behövdes kan jag säga.

Dag nummer två tillbringades i solen förståss. Härligt, underbart, fantastiskt, ja jag finner inte ord för det. Varmt var det, kl 08.30 var det 38 grader i skuggan. Jag mätte vattnet till 28 grader och då hade jag termometern runt fotleden.

Första middagen av många på Perikles. En Alfa sitter aldrig fel!

Här är vägen jag gick till Perikles om jag gick på "stora" vägen.

Här är Happy Days, Paul och Dianes ställe. Där satt jag många kvällar och pratade med trevliga engelsmän och drack en o annan drink o öl.

Kvällspromenaderna med Lucky hamnade oftast hos Paul o Diane. Här är Lucky i Paul knä.

Hus mitt emot Perikles. Det har blivit så fint nu.
På väg till Perikles hittade jag denna gren. Den hade suttit i ett mandelträd men trädet hade blivit för stort och skulle sågas ner. Men denna gren hade vuxit sig runt elledningen så den fick helt enkelt sitta kvar. Ooooopa!

Jag hade fin utsikt från mitt fina rum. Här är havsutsikten.

Här är utikten rakt fram mot Pekos. Stora vägen syns.

Berget som är på andra sidan vägen.

Å så trädgården!

Jo just det, en del djur har jag ju haft att göra med. Jag klumpar i hop alla här på en gång. Getter t ex hade jag i berget utanför huset. De bräkte bra i bland.

Sen har vi underbara söta Lucky.

Å så fröken Gizmo

Kan inte motstå denna bilden på goaste Gizmo

Sen har vi snutte-pellen Domino! Åh vad han snuttade. Mina pyjamasbyxor var blöta i linningen när jag skulle ta på dem. Sen gick han lös på en liten handduk jag hade. Då filmade jag men den filmen får jag inte upp här. Man hör tydligt smack smack smack smack.

Lucky låg gärna på min säng. Hon ler den lilla damen!
 Syns bra här!

Ibland tog vi en liten lur tillsammans.

Blundar med ett öga och ler samtidigt. Söta goa Lucky!

Sen hade jag ett gäng små kattungar att ta hand om. De hade ögoninflammationer så de kunde inte se. Men si det hade Helen bot på. Badda ögonen med kallt kamomillte och ny torktuss för varje öga. Denna söta lilla tjej tog direkt plats i mitt hjärta. De blev vana vid mig och kom när jag ropade. Sex gånger om dagen tvättade jag dem och mamma katt tyckte det var helt okey.

Här syns det två ögon på varje katt! Stora framsteg med te!

Söta var de och fyra styck. Två tjejer och två killar!

En liten bus-pojke!

Å denna lilla dam hade gärna fått följa med hem! Hon hade en brun fläck på huvudet som blev lite större för varje dag. Även hon kom till mig med svansen högt när jag kom. Det var så roligt, ropade jag "Kiddis were are kiddis come on kiddis" då kom de rusande. Damerna alltså och en av herrarna. Den fjärde han var fyra klösiga tassar till att börja med men i slutet fann även han sig i behandligen. Kanske mamma Katt sagt nått.

Här är hela syskonskaran!

Å så lilla mamma som pratade så med mig och lät mig hantera hennes små barn. Första gången morrande hon åt mig, men jag sa till henne med ögonen att jag inte vill illa, då la hon sig ner och tog det lugnt. Sen hälsade hon mig varje gång med mjau när jag kom.

Sen har vi stora pojken Tiny-boy. Hotellets katt. Ser du att ena örat är lite avklippt? Det betyder att han är kastrerad.

En dag fick jag lägga mig på stranden. Det blåste inte alls och den lilla vind som var kändes mest på stranden. Där intog jag den underbara VAP:en.

En lyx-lunch bestod av tzatziki och pizza margarita, och en öl förståss!

Måndag var det drink-dagar. Då kom Dimitros och blandade drinkar åt gästerna. Alltid lika goda drinkar! Men så tillhör han också Greklands 20 bästa bartenders!

En dag till tog jag på stranden. Den dagen letade termometern sig till 43 grader i skuggan. Men tidigt på eftermiddagen dök dessa upp! Men vart de tog vägen vet jag inte för sen såg jag dem inte mer.

En kväll bestämde jag mig för att åka till Pefkos och känna på stämmningen. Åt gott på Zeus.

Mitt emot restaurangen låg denna mur. "Cats feeding area". Där kunde man mata katterna.

En ståtlig kisse med ett o ett halvt öra = kastrerad

Denna lilla lilla varelse somnade mitt i maten, under fatet medans jag tog fram mobilen!

Efter maten tog jag en promenad i Pefkos. Hamnade på Bambooze där Robert jobbade. Här är "utsikten"

Robert in action (han i hatten)

Hittade en creperia! Den ska nog testas nästa gång vi kommer dit

Jag var i Pefkos en gång till. Behövde till apoteket och till en affär där. Så då passade jag på att ta lite miljöbilder.

"Storgatan"

Tisdagkvällar är grekisk afton på hotellet. Det bjuds på mat och uppvisning. Jag har sett detta ett antal gånger så jag skulle bara delta en stund på kvällen. Smög runt med kameran och tog lite bilder på de nya rummen.

Grek-aftonen denna gång var den roligaste jag varit med om. Mycket tack vare gästerna som var där. Kostas som sittter närmast i bilden, skrattade så han verkligen höll på att åka av stolen.

En dag fyllde George, ägaren, år. Han fick fin tårta och alla ställde upp för fotografering. Från vänster:
George, Poppi, Spiros, Helen, George (födelsdagsbarnet), Andrea, en okänd dam och en okänd herre och sist Fabijola. På knä städerskan jag inte kommer ihåg namnet på

Dagen efter bjöd personalen på tårta och dopp i poolen!

Men även en underbar tid i paradiset tar slut. Sista dagen tillbringade jag i staden Rhodos. Ja jisses vad man saknar lugnet i Lothiarika o Pefkos!

Jag bodde en natt på Mitsis La Vita Beach. Ett lyhört men ok hotell med bra frukost och bra läge.
Mitt rum när man kom in.

Toa till höger

Själva rummet.

Utsikten.

I stan träffade jag dessa muntra typer. Goa Susanne o Hasse, vänner från Falkenberg. Vi väntar på drinkar o saknar Janne.

Fundersamma och lite låg sockernivå innan maten.

Men sen kom den på topp!!

Jag drog med dem till den bar där BarRevolution var för kvällen. De fick hälsa på Dimitros och han blandade sina urgoda rinkar till oss!

Yummmmmiiiieeee!

Så var det då dags för att ta sig till Hotell Ibiscus för transfer till flyget, buuuuuuhhhh

Hittade denna restaurang på vägen. Där åt min mamma sin middag när hon fyllde 70. Vi var alla med, Pontus var tre ½, Sofi sju. Pontus fick tomtebloss i sin glass och när den kom in då kröp han under bordet! Tänk att resturangen fortfarande finns kvar. Men de var väldigt skandinavien-tillvända så det fungerar nog i hotell-träsket.

Mitt minne jag har med i fysiska saker är min älskade handkräm

Jag har många att tacka för en underbar tid. Helen, Dave och Robert Stevens, Lollo och Pete Lappin är bara ett fåtal som jag inte här nämnt vid namn men ändå inte vill glömma. Sen Paul o Diane som jag inte känner väl men skulle heja på nästa gång. Å sist men inte minst, vännerna på Perikles, Ioanna och Ritsa och Petro och mamma o pappa!