26 jan BARF-dag

Idag har vi BARFat. Det betyder att man gör sin egen djurmat. I detta fall kattmat.

Men vi gjorde som vi brukar, Julle och jag, vi började dagen med frukost!
image149
"MATTE, skynda dig nu, jag är sugen" Julle har tagit min stol i besittning medans han väntar på att jag ska bre färdigt smörgåsarna till oss. Han stol står uttdragen i bakgrunen. Med en extra dyna på för att kunna mota smutsen av tassar på morgonen.

image150
Sen blir det äntligen frukost. Dvs Julle får slicka smöret att små brödbitar som är bredda bara för honom.
När han gjort det hoppar han ner från stolen och äter av sin egen mat och dricker sitt vatten.

image151
"Kom igen matte, mer macka har du väl till mig?"

Klart jag har!
image153

image152

image154
Efter det festar vi till det med lite laktosfri mjölk! Vilket frukostkalas!!


Sen var det dags att ta fram köttkvarnen och börja mala kycklingvingar och kött. Min man var så snäll och malde allt medans jag var o handlade det sista som behövdes. Så när jag kom hem stod det fyra satser med BARF och bara väntade på att bli blandade, portionerade, förpackade och frysta.

image155
Färdiga portioner klara att stoppa i påsar. Måttet jag använder för att få rätt storlek på portionen är en gammal burk som tidigare innehållit kattmat av märket Gourmet. En perfekt portion till Jullegull.

image156
Sen ska de i påsar och plattas till.

image157
Å sen in i frysen! Nu har vi 106 påsar med mat i frysen, det räcker i 53 dagar om vi inte bjuder Julle på lite omväxling emellanåt. Han brukar få lite Mjau-burkar med räk-eller fisksmak som ombyte, vem vill äta samma mat dag ut och dag in?

Nu slickar han mattallriken ren efter varje måltid. Han har nog saknat sin egen BARF.

Om det är någon som undrar vad jag gör BARF på för något så kommer "receptet" här:

1 kg kycklingvingar
1 kg valfritt kött (ej rimmat förståss) men nöt, fläsk eller kyckling
525 g hjärt och då helst från gris (högst taurin-mängd i grishjärta)
150 g lever
150 g grönsak (idag blev det potatis men morötter är också poppis. Men man får inte ge ofryst morot till katt, det är inte nyttigt så då får han inga smakbitar under "tillagningen")
4 äggulor

Meningen med BARF är att den i högsta möjliga grad ska efterlikna den mat en katt kan skaffa sig på egen hand. Fåglar, möss och vad mer de knaprar på ute. Inte sitter de o plockar bort ben, fjädrar eller päls då.

Allt mals ner men om man vill kan man skära en del av köttmängen i små tuggbitar. Sedan blandas det väl och placeras i frysen.

Jag brukar snabbtina maten genom att lägga den i  burk med varmt vatten (i sin påse då förståss). Då tinar den på mindre än 10 minter, lagom tid för en dusch hihi.

Tja, så gick lördagen.

Kära Sanna var på blixtvisit o en kopp kaffe. Lite skvaller och sen åkte hon.

Jag var även o hälsade på hos mamma o pappa. Mamma hade trillat igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Fattar inte hur hon kan trilla när hon sitter i rullstol, men tydligen försöker hon resa sig upp o ibland lyckas hon ta sig ur. Nu har hemmet beställt en ny stol till henne där hon kommer att sitta fast så hon inte trilla. Lilla mamma, det är knappt man känner igen henne längre. Det har gått så fort det senaste året. Nuhar hon tappat talet och skriften, jag har ingen aning om hur jag ska göra med hennes deklaration, undrar om det räcker om jag skriver under.... Får nog fråga någon som vet hur det funkar. Tack gode Gud för att jag fick dem att flytta inom rätt tid. Tänk om de bott hemma nu. Hemska tanke!

Nä nu ska jag ta o lägga mig i min underbart goa säng, ta katten och börja titta på nån film. Kl 24 ska son hämtas på ett ställe och dotter troligtvis på nått annat ställe.

Ha det så bra tills vi ses igen!
/M

Kommentarer
Postat av: Ligans talesman

Åh vad duktig du är.

Håller du på fortfarande ?

Jag ledsnade då min köttkvarn inte tog en hel kyckling. Eller snarare malde en hel kyckling.

Kan du inte maila mig snälla vad du har.

BLir så dyrt att köra BARF för 5 katter att köpa.

Kram

2009-11-25 @ 08:54:04
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0