16 juli Idag är vi i Shamrock, Texas

Vi startade tidigt från Henryetta. Det åskade i natt men inte lättade det upp temperaturen inte nä nä vi har haft uppåt 40 grader idag med. Men eftersom vi närmar oss öken så blir värmen torrare och torrare och lättare att uthärda.

Vi kör igenom Native Country, dvs indianterritorium. Cherokee, cheyenn, arapaho, shawnee, crow, nahvajo ja jag har ju missat hälften men det är några namn vi sett idag.

Vi åkte faktiskt in i Oklahoma City och gick National Cowboy and Western Heritage Museeum. Det var väldigt intressant och massor med fina saker fanns där att se. Tyvärr var där väldigt mörkt och blixt var förbjuden så det blev lite dassiga kort. Men några kan jag bjuda på

En staty som gjordes till världsutställningen i början av 1900 talet i San Francisco. Den är nära 5 meter hög och föreställer den slagna krigaren, han ser att han har förlorat. Det visas genom att han har vinden i ryggen, lansen sänkt, sitter hopsjunken och hästen hänger med huvudet. En maffig staty.

Denna "lilla" kisse är gjord i marmor och "huggen" med motorsåg med diamantslinga och en tandläkarborr! Puman var väl ca 3 m hög

Här syns märkena efter tandläkarborren! Vilket jobb!!!

Museet visade lite av indians kulturm, men inte mycket, mest var det om cowboys och deras leverne.

Klart han var där, James Arness, eller som de flesta känner honom som; Zeb Macahan.

Taggråd.......mmmm varje fack på väggen innhöll lika många olika rader taggtråd som maken håller ut, dvs massor massor. Och det räckte inte med en vägg, det fanns en till:

Mycket taggtråd blir det...............

En cowboy från södern och en cowboy från norr.

John Wayne fanns förståss på plats han med

När vi sett oss mätta på cowboys o indianer begav vi oss till en restaurang som vi blivit rekommenderade av en guide på museet.

Här åt vi catfish som är en specialitet för Oklahoma. Gott var det och en mysig restaurang, den ser sliten ut med vilje ska jag väl tillägga.

Vi stannade vid en Cherokee Nation-station. Där fanns levande bison, en liten och en stor. Jag lovar att de var vid liv, de rörde på sig.

Till deras försvar får jag väl säga att det var väldigt väldigt varmt.

Däremot hade någon indian gjort ett riktigt kap!

Men jag fritog honom innan de hann skalpera honom! hihiihi

Vi handlade lite i shopen där, vi åtminstonde tror, att det var saker gjorda av indianstammarna.

Dagens vägbild blir I40 med The Mother Road brevid, alltså Route 66

Vi körde faktiskt vår första lilla tur på Route 66 idag. Över en berömd bro.

En bro som är typisk för R66. Men vi åkte snart av och styrde mot Shamrock.

Där tog vi in på detta nybyggda hotell. Vi har enats om att detta är det bästa av alla hotell hittill och så är Heartbreak inräknat.

Underbara sängar, mjuka så om man ligger för nära kanten trillar man nog av!

Det till och med luktar nytt på hotellet,ni vet så där som det luktar om nya heltäckningsmattor.
Vi har även nyttjat tvättmaskinen fast torktummlaren var sönder men damen i receptionen var så snäll så hon tummlade våra kläder i hotellets torktumlare. (Men receptionister är snälla det vet jag hehe)

När tvätten var klar åkte vi för att äta på en restaurang som receptionisten rekommenderade. Här hamnade vi:

Vi bor precis intill detta minnesmärke över R66. Kul att se det i verkligheten när man bara har sett det på bild. Det var upprustat och fint.

Namnet på kvällens restaurang

Å så här såg det ut. Låg på vischan alldeles ensamt.
Här är omgivningarna:

Men maten var god och drickan serverades ur stora glasburkar! Tänk vad man får vara med om. När vi kom in i restaurangen kände vi oss som cowboyen som kliver in på en främmande bar. Alla tystnar och tittar mot dörren. Men här var det ingen som började ifrågasätta vad man gjorde där, vilket var skönt.

Sen körde vi en vända genom lilla Shamrock, 2 029 invånare och åtta (!) kyrkor!!!!!

Så dagens vattentorn blir Texas högsta vattentorn och även ett minnesmärke:

Det var allt för idag. Nu ska vi njuta av skådespelet utanför vårt fönster. Det åskar på alla håll o kanter, ni kanske ser hur mörk himlen är på alla utomhuskort.