10 februari En dödsolycka och nytt i akvariet

Jag börjar med att be om ursäkt för lite dåliga foton. Att fota akvarium är inte lätt, det har jag sagt förr.
 
Lilla söta Fru Åke hade fastnat i denna näsa
Jag vet inte hur länge hon satt där, men skadad var hon. Jag fick hjälpa henne loss med lite våld. Hon tog troligen sin tillflykt i buskaget och låg där och tryckte hela dagen. När kvällen kom, slet jag upp lite av allt det där gröna vi hade i akvaritet. En växt var på väg att ta helt över.
 
Allt detta tog jag bort. La i en isskrapa för att få lite känsla för hur mycket det är
 
Lite senare satt jag och tittade i akvaritet men kunde inte se fru Åke. Då slogs jag av den hemska tanken att hon kanske följt med allt det gröna upp.
 
Jag tittade i baljan och lyfte på det gröna. Där under låg fru Åke. Hon låg i vatten så torrlagd var hon inte. Men jag såg då det fula sår hon hade på ryggen efter att ha varit fast i näsan.
 
Hon hämtade sig inte på 24 timmar och vi såg i går att hon led. Hon hade blivit nafsad på av de andra fiskarna och såret hade blivit större och fulare. Hon låg bara bland det gröna på bottnen och kippade lite. Vi bestämde att ta upp henne och döda henne snabbt och humant.
 
Så var Åke då änkling. Men idag, söndag, åkte jag till zoo-affären och införskaffade både ett nytt objekt till akvariet (skallen får inte vara kvar).
 
Det fick bli en sorts träbit (fast i keramik) med rejäla öppingar.
 
Här är den nya Fru Åke i färd med att utforska stocken
 
Som ni ser blev det ingen blå hona denna gång. De blå honorna var så små så små så denna röda/rosa/blå var perfekt i storlek.
När hon fäller ut sina fenor är de blå emellan.
 
Åke verkar gilla hjenne i alla fall
 
Suddig bild men här anas det blå i hennes fenor.
 
Vi har ju ett par städande sniglar också, Speedy och Gonzales. Idag lyckades jag fånga Speedy på bild, med sina små "tänder" ute. De åker in o ut när han/hon rör sig framåt.

Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

Åh vilka otroligt fina firrar. Lycka till, fast jag iof läser åt fel håll. *ler*

2013-03-13 @ 20:57:27
URL: http://www.inkanochligan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0