3 februari Nu kamera is in da house!!

Jo, nu äntligen har jag slagit till och blivit med ny kamera. Har funderat och vet vad jag har för krav. Jag ville ha bra med zoom utan att behöva släpa omkring på en väska med objektiv, jag ville ha möjlighet till extern blixt så jag kan rikta ljuset typ i taket eller ha en sk bouncer på. Dessa två kriterier skulle uppfyllas för den nya kamera.
 
I går, lördag, skulle jag köra till stormarknaderna. Låg bakom en gråhårig gammal tantalua som verkligen inte skulle ha bil. Bestämde mig att när vägen delar sig så tar jag inte samma väg som hon. Sagt o gjort. Hon puttrade vidare rakt fram, så jag svängde. Detta innebar att jag passerade MediaMarkt på väg till mataffären. Ev ren inlevelse slog mig tanken att gå in o kika på vad de har. Jag hade en utskrift av en artikel ur tidningen Ljud & Bild i handväskan, om utifall att jag skulle slå till.
 
Jag gick in och tog mig till fotoavdelningen. Gick runt  o kikade lite på egen hand tills en säljare blev ledig. Då har jag världens tur, fick den säljare som sedan länge hade jobbat på Fotokompaniet i stan, tills de slog igen. Han vet i alla fall vad han pratar om.
 
Jag talade om vad jag hade haft och vad jag var ute efter. Vi gick igenom en del kameror men alla hade de lösa objektiv. Tillslut hamnade vi på Canons Power Shot. Samma lilla kamera som jag haft innan. Den ligger i segmentet "digital systemkamera". Bra pris, sista exemplare i butiken, en bra säljare och pengar på fickan fick mig att slå till där och då. Ett minneskort och en liten försäkring slog jag också till på.
 
Detta är vad jag fått låna av snälla söta sonen. En jättebra kamera men jag har lite mer krav.
 
Och detta var vad jag köpte
Den har både intern blixt och möjlighet till extern blixt. Nu köpte jag ingen extern blixt för någon Canon original behöver jag inte ha. De ligger på strax över tusenlappen och jag vet att man kan köpa billigare utan namnet på. Så det får vänta lite.
 
I helgen har jag provfotat som en galning. Allt visar jag inte här. Den nya Power Shoten har fler finesser än den gamla hade. Bl a  har jag hittat en inställning där man kan ta fotot med rolig effekt, som fisköga.
 
Himla rolig funktion!
 
I övrigt har vi denna vecka blivit  med ny, begagnad soffa.
Ja just det, begagnad. Min kollega på jobbet var trött på sin hala skinnsoffa som de köpte för 3-4 år sedan. Hon ville nu ha en tygsoffa istället. Just tygsoffa är ju nått som går helt bort hos oss, det fungerar dåligt med tre håriga katter. Men hennes soffa kunde jag tänka mig. Att köpa en ny skinnsoffa till oss skulle landa någonstans över 20 000, nu kom vi undan med mycket mindre. Bra blev det också. Innan soffan kom möblerade vi på papper och hade svårt att få till det. Men väl på plats så blev det kanon!
 
Detta innebar ju lite ny-köp också. Efter som det stora bruna skåpet försvann hade jag ingenstans att sätta levande ljus. Det löste jag med tavelhyllor. rummet by night:
Ni ser hyllorna på väggen och sen tog vi och flyttade ut ljusspiralen från sovrummet och satt där skåpet stått. Det blev så mysigt så!
 
Ett nytt litet bord köpte jag också. Behövde nått nytt i hörnan mellan sofforna. Ett brickbord blev det, ovanligt stadigt för att vara brickbord faktiskt.
 
En liten lampskärm blev det också, med små blommor på
 
Sen har vi äntligen fått bukt med vårt dimmiga akvarium. Jag har hyrt en uv-lampa och den har hjälpt.
 
 
En tur på vinden gjorde jag förra helgen. Plockade ner lite leksaker som kanske kan vara lönt att sälja.
Dockskåpet
 
En gammal kassapparat från Fisher-Price
 
En docka på en pinne som man trä av och på
 
Dessa har jag lagt ut på Blocket. Där la jag även vårt gamla akvarium och idag har jag blivit av med det. Skönt, det stod ju bara och tog plats.
 
Nu kan jag väl bjuda på lite smakprov av prov-fotograferingen. Ingen av bilderna har fått passera Photoshop ska jag väl tillägga.
 
Grabbarna i soffan på lördagkvällen. Intern blixt använd
 
Super-närbild på Nalleman, ingen blixt
 
Taget från 4 meter med zoom. Gosedjuren på sin stol. Bosse till vänster, Vita Kanin främst och till höger är Grå Katt och Nisse.
 
Så jag kan väl säga att veckans slut har varit bra. Kameran är jag super-nöjd med, glad att vi blev av med äckliga bakterier i akvariet och att vi fick sålt det gamla akvariet.
 
Snipp snapp, nu var det slut!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0