27 november Nytt o Gammalt

Det var ett tag sedan jag bloggade men det kan bero på att det inte finns så mycket att vare sig visa eller skriva om. Men nu har jag samlat på mig lite.
 
Den 16 november bestämde vi oss för att göra en home-make-over i akvariet. Ner skulle ett bottenfilter och bort skulle den gamla pumpen. För att göra detta behövde hela akvariet tömmas, på både vatten, sten och fisk.
 
Full fart på fiskandet
 
Det var ju inte helt enkelt att få upp alla fiskar, det krävde tålamod och tid. Jag la ner dem i yngelakvariet som nu var tomt på yngel, och satte ner stora pumpen och värmaren där i. Då skulle de klara sig länge.
 
Litet akvarium och lite fisk
 
Även växterna skulle upp. Denna var ny och särskilt svår att få att ta sig.
 
Kan säga att den har tagit sig och vuxit.
 
Detta är grönt som ska slängas
 
Tre små yngel syns men det ska vara sex. Idag är de bara fyra.
 
Efter en bra stund hade alla fiskar flyttat till tillfälligt boende.
 
Det är trångt om saligheten
 
 
Det färdiga resultatet. Något mjölkigt men det beror på att jag har slagit i ett medel som är just mjölkvitt. Det försvann efter 12 timmar. Nu är det kristallklart.
 
Dagen efter var det vi själva som skulle ha home-make-over. Ny matta var inköp på Ikea och den skulle på nu.
 
Rosa blev temat
 
Även mot köket är det rosa
 
Jag ser att sopkvasten matchar!
 
I köksfönstret blev det rosa lyktor
 
 
Sen var vi vansinnigt trötta på alla teflonpannor som passerat hushållet och köpte på oss en stekpanna i gjutjärn. Fiffigt handtag så den inte blir så tung.
 
Nu till helgen som gick. Söndagen då sken solen och vi tog en promenad.
 
En ny anlagd damm i vårt område
 
Så en "före" bild på huset. I veckan som kommer ska de börja lägga om taket.
.
Vi fortsätter på rosa tema, men det beror på att det inte fanns andra färger.
Nu när det börjar bli kallt måste Nalleman ha på sig nått när han går ut eftersom han är så dåligt pälsad. Denna fina hittade jag på ÖB
 
- Tänker inte titta på kameran, jag undrar bara vad Valentin gör??
 
 
Valentin tuggar på chiliblad. Antar att de inte är lika starka som själva chilin...
 
- Puss på dig Nalleman, jag tycker du är fin i din rosa dräkt!
 
Nu till gamla tider. När vi rensade ut förrådet i garaget hittade jag fotoalbum som kom från mamma och pappas.
De har bilder som jag inte har och foton på människor jag bara känt lite flyktigt.
 
Jag brukar säga att jag har en kropp som gått i släkten. Här nedan sitter farmors systrar, Elsa och Gertrud. Ser ni att de verkar vara stöpta i samma form? Damerna till vänster då. Hon till höger vet jag inte vem det är.
 
Kan två se mer förälskade ut på gamla dar? Detta är min farmor o farfar. Å se på farmor, precis som jag i kroppen.
 
 
Här är ett av de få foton jag har på min morfar. Han dog året innan jag föddes. Till vänster är  min mormor och till höger är morfar. Vem hon i mitten är vet jag inte.
 
Farmor o farfar igen. Här fyller farfar 85 år och farmor är då 83.
 
Sen till en glad fiskare. Min kära far i sin första båt i Glommen.
 
De fiskade flitigt under åren där. Nedan är mor i fart med att rensa någon sorts plattfisk. Hon tog hand om fångsten och far fick ta hand om näten.
 
 
Sickna sotror! Sa man på glommen-mål. Vilket trassel kan man också säga
 
I bland var det värt att gå upp i soluppgången och puttra ut med båten
 
Så en fin bild på min älskade gamel-moster Signe och min mormor. De var ju då systrar. Har för mig att de var tio syskon i den familjen så min mamma hade många mostrar och morbröder.
 
 
Sen ett annat strävsamt par. Blivande herr o fru Lundgren på Evedals minigolfbana 1981!
 
Ja scannern har gått varm i kväll och nu ska jag avrunda här.
Till helgen ska advent plockas fram och alla jul-lådor ska ner från vinden.

Kommentarer
Postat av: Anna

Åh vad roligt att se det gamla bilderna! Och den sista tror jag faktiskt att jag sett förut. Skrattar gott, ni är ett fantastiskt strävsamt och fint par. Tack för att du delade med dig. Kramar!

2013-11-28 @ 07:27:24
URL: http://vardagsfundror.se
Postat av: Inkan o Ligan

Kikar in och önskar en underbar Advent. Tazz&Kram

2013-11-30 @ 11:09:23
URL: http://inkanochligan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0