25 november Nu har vi varit hos veterinär i Ystad

Detta blir ett långt inlägg om Nallemans hälsa.

Jag har hela tiden varit tveksam till om Nalleman verkligen haft astma. Visst tyckte jag att hans flämtningar försvann med kortisonens hjälp, men det kan helt enkelt ha att göra med att kissen haft dåligt kondis och eftersom jag insisterade på att ta promenad med honom två gånger per dag så har ju kondisen blivit bättre. Han är ju en STOR ett-åring så visst kunde konditionen behöva sig en boost. Han hängde ju inte riktigt med i lillebror Valentins tågrusningar hemma.

I alla fall så följde jag första veterinärens ordination men slutade med kortison när vi var nere på en halv tablett varannan dag. Jag har inte märkt någon som helst skillnad i vare sig andning (som fortfarande var rosslig, trots kortison) eller i att flämtningarna kommit tillbaka. Sedan har jag läst en del om kattastma och i allt jag läst så sägs det att katten ska hosta. Men Nalleman har aldrig hostat.


När jag var hos första vetten så sa jag att han rosslade i halsen men jag tyckte att det satt i övre luftvägarna. Men nä, röntgen av nedre luftvägarna och en astma-diagnos det var ju enkelt för vetten. 


Jag ville i alla fall ha en andra åsikt och kontaktade då Gamlegården och fick en tid. Medvetet väntade vi till efter hcm-scanningen så att jag även kunde ha med mig resultatet där ifrån.


Det första veterinären gjorde var att nogsamt nogsamt lyssna på Nallemans hjärta. Han lyssnade säkert i 3-4 minuter. Sedan tog han på sig en liten lampa på skallen och lyste Nallman i halsen. Sedan klämde han honom runt halsen.

- Jo Nalleman har väldigt svullna mandlar och väldigt svullna lymfor i halsen. Jag måste ta ett blodprov för att kolla värdena. Men allt tyder på en betastreptokok-infektion.


Jaha, kan det vara så "enkelt"....?


Veterinären tog ett blodprov ur ena benet och gör nu en odling på detta, samt sköldkörtelprov. Men ett snabbt svar fick vi i alla fall. Nalleman har en mycket hög förekomst av nått som heter AST i blodet. AST utsöndras från hjärtat pga lymf-infektionen (kan inte riktigt förklara på rätt sätt men på ett ungefär i alla fall). Ett normalt värde av förekomst av AST i blodet ska ligga mellan 0 och 48, Nalleman låg på 116! Detta läckage kan även vara det som gjorde HCM-scanningen till tveksam för det påverkar hjärtat, och jag tror lungorna också.

Nu ska veterinären ringa mig i eftermiddag och tala om vad odlingen gav för resultat. I vilket fall så ska Nalleman ha penicillin för sin betastreptokok-infektion och även Valentin ska ha penicillin för detta är smittsamt. Det smittar även människor och då får vi halsfluss, men det har vi klarat oss ifrån och även Valentin verkar frisk men man vet ju aldrig.

När penicillinkuren är över ska Nalleman tillbaka till veterinären och han ska då avgöra om mandlarna ska tas bort, vilket är troligt. Blir han inte bra av penicillinet får hela familjen ta en penicillin-kur.


Alltså, kunde inte djursjukhuset här i Växjö tagit detta enkla blodprov???   Nä, enklare var ju att röntga, skriva recept och sen hejdå!


Nu finns ju förståss möjligheten att Nalleman har båda sjukdomarna, men tänk om han gått med denna streptokok-infektion hela tiden, stackars söta Nalleman, vad ont han måste haft i halsen :(


Jag körde i alla fall bil i totalt 7 timmar och betalade 1800 kr, allt med ett leende på läpparna! Att bli så trevligt bemött, så väl omhändertagen som vi blev på Gamlegården, var så trevligt  . Ja där har djursjukhuset en del att lära. Det var som för oss människor att gå till vårdcentralen vs privatläkare.

Som alla förstår så rekommenderar jag Gamlegården varmt 

Återkommer med uppdatering när veterinären ringt.

UPPDATERING
Veterinären har nu ringt. Han har resultatet från sköldkörtel-provet. Det ska ha ett värde mellan 13 och 64 och Nallman ligger på 15,64 och borde ligga på 30.

Detta kan vara ett resultat av infektionen så premärt så kör vi 15 dagar penicillin, återbesök efter nyår. Ny provtagning och om så behövs tagning av mandlar på stuberten så vi slipper köra bil mer än nödvändigt.


Kommentarer
Postat av: Petra

Skönt att du hittade en veterinär som kunde ge korrekt diagnos! JA, Växjö Djursjukhus sätller dessvärre många tveksamma diagnoser, tro mig jag vet... Dyrt blir det och inte får man pengarna tillbaka om det blir tokigt heller.

Hoppas att kissen kryar på sig och inte smittar er andra!

2008-11-26 @ 12:28:03
URL: http://mzboss.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0