26 april Utställningshelg i Värnamo

Så begav vi oss då, pojkarna och jag, till Värnamo. Första gången jag åker på utställning helt ensam men det skulle nog gå bra. Skulle träffa en god vän i kattkretsar som också skulle ställa ut sina maine cooner. Dock har hon flickor så vi slipper konkurrera. Däremot  såg vi till att få burar brevid varandra så vi kunde hjälpa varandra om det var något.

Naturligtvis var Valentin första katten ut och Nalleman fyra. De hade inte samma domare så det blev ett himla springande mellan domarborden.

Valentins domare hade nog en dålig dag, eller kom på fel fot med Valentin eller nått i alla fall. Hon tyckte i korta ordalag att han inte alls passade in bland maine coonerna, allt var fel utom pälsen. Hon förevisade honom nogsamt för den publik som var där, så här ska INTE en maine coon se ut, titta vad fel allt är, sa hon ungefär. Eftersom jag tycker denna domare betedde sig lite illa, publiken liksom skruvade på sig av obehag, så vill jag inte varken visa henne på bild eller med namn eller nationalitet. Men hon är naturligtvis fri att tycka som hon vill o som matte är man ju partisk......

Så här sa hon om honom i alla fall. (jag har översatt så det kan låte lite konstigt)

Typ: Kort knubbig kropp. Medelhöga ben
Huvud: För runt huvud. Svag haka. Nästan rak profil.
Ögon: Ok utseende
Öron: Medium storlek, sitter som på en norsk skogkatt
Päls: Excellent len
Svans: Passar kroppen
Allmänt: Söt pojke men ser inte ut som rasen
Bedömningsresultat: MB1 (och det är inget bra resultat alls)

Liter bilder har jag i alla fall:







Hade Valentin förstått vad domaren sa om honom så hade han säkert bitit henne i fingret. Men det är en subjektiv sport och hon får naturligtvis tycka som hon vill. Men det var själva uppvisningen av hur dålig han var som fick mig (och andra) att må illa.

Nallman var nästa katt hos en annan domare. Detta var Nallemans första riktiga utställning. Å jag måste säga att han var riktigt duktig, även om han hade en dålig dag. Han var på dåligt humör från det han vaknade i dag och inte blev det bättre under dagen inte. Assistenten som höll honom på domarbordet sa "han vibbrerar hela tiden". Alltså, han småmorrade tyst hela tiden.

Bedömningen av honom blev så här:

Typ: Fin storlek. Kraftig, fin grundtyp. Underbara ben. Mycket substans.
Huvud: Något mjuk kontur. Att önska, ett kraftigare nosparti. Profilen ok. Hakan svag
Ögon: Excellent
Öron: Medelstora tofsar
Päls: Excellent pälsad. Krage. Kunde vara silkigare. Excellent färg.
Svans: Medel lång
Kondition: Excellent
Allmänt: Trevlig, bara försiktig!
Bedömning: Ex 3

Bilder även här




Matte sa STANNA så jag gör väl det, under protest!


Domaren småler, matte säger att jag är duktig och hon som håller mig säger att jag vibbrerar för jag morrar....jaha men det blir inte bättre än så här.

När båda kissarna var bedömda så återstod det bara att vänta vänta och åter vänta. Men vi fotade lite under tiden och här kommer bilderna


Den ena av våra söta grannar. Låt mig få presentera Sessan eller S*Linde-Lo's Dezzie som hon heter på pappret.


Å så Daffy, S* Linde-Lo's Daffy. Daffy gillar verkligen inte utställningar och detta var nog den näst sista för hennes del.

Jag hoppas verkligen jag har fått rätt namn på rätt katt nu, annars får du, matte, rätta mig i en kommentar.!

Herrarna tog sig bra ut mot sitt nya burskynke


Softande Nalleman


Mer layback-stil


Valentin han sov han också, väldigt gott där bak i buren, på den lilla fläck han fick utav stora brorsan!

En utav Nallemans konkurrenter var ståtliga  S*Sallymanns Otis, som dessutom vann Nallemans grupp (för det gjorde han väl, ni som kan, om han blev BIV-K?)



Jag tror jag vet att ovanstånde vann Nallemans grupp, och men Valentinsgruppvinnare har jag ingen aning om.

Sessan och Daffy fick i alla fall alla sina priser. Matte var så nöjd så nöjd. Men kom jag ihåg att ta ett foto??? NÄ

Sessan gick dessutom vidare till nominering. Här är hon hos nominerings-domaren

Söta lilla Sessan


Högt upp i luften av domaren!

Så var det dags för panelen. Panelen, det är där de katter tävlar mot varandra som togs ut vid nomineringen. Varje domare plockar ut ett antal katter som man tittat på under dagen och ställer dem mot varandra. Sedan får den katt domaren väljer ut tävlar mot katter i samma klass men över rasgränserna. Så alla katter i klassen ungdjur 6-10 mån t ex tävlar mot varandra. Då kan en Helig Birma, Ragdoll, Norsk Skogkatt, Sibirisk katt, Maine Coon eller någon annan långhårig ras vinna just den gruppen i panelen.

När alla grupper har varit uppe i panelen så har man då en vinnare i varje klass. Vinnaren i sin klass blir BIS det vill säga Bäst I Show. De vinnarna ställs då mot varandra in slutlig uppgörelse av BOB, Best Of the Best. Låter det rörigt? Det är inte så rörigt när man är på plats.

När katterna är uppe i den sk panelen så finns det bord i samma antal som det finns domare. Alla domare går runt och tittar på alla katter var för sig och varje domare bestämmer sig för en vinnare i just den gruppen. Varje katt bärs fram och presenteras av en assistent.

Några panel-katter:

En skogis, en nästan Julle-kopia


Suddig bild, men ändå, en stolt Maine Coon.

Naturligtvis tänkte jag på lilla Tösen hela dagen. Hon fick ju sig en vilodag där hemma, nykastrerad och med den förhatliga tratten på huvudet. Men jag köpte henne en alldeles egen liten igloo. Nalleman invigde den i buren på utställningen men jag var noga med att det var hon som skulle ligga i den här hemma.

Visst är hon söt med sin lilla tratt?


Hon sov så gott att hon inte märkte att vi fotade henne!



Men efter en stund kom hon ut och la sig i klätterträdet. Naturligtvis var jag tvungen att fota henne där!


Precis i slutet på en gäspning!


Tratt-profil!

I 10 dagar ska hon ha denna otäcka sak. Men hon är en fena på att både äta och dricka med den på så vi behöver inte oroa oss för att hon inte får något i sig. Men hon har inte gått på lådan och gjort nr 2 än, men vi får hoppas att det kommer.

Dagen Värnamo tillbringades i den avisade ishallen. Dåligt med värme om vi så säger. Jag frös nästan hela dagen. Sen när jag kom hem så var det bara att svida om och åka till A o M för att fira A på födelsedagen. Där satt vi ute i det fina men kalla vädret. Så jag fortsatte att frysa. Eftersom jag var ganska så trött så åkte jag hem tidigt och lovade hämta maken senare när han ville hem. Nu fick det bli dottern som hämtade för jag hade lagt mig. Jag la mig iklädd; raggstrumpor, långkalsonger, natt-tröja, kofta, duntäckte och dubbelvikt överkast, ändå frös jag! Så snacka om att vara nerkyld.

Sen vaknade jag idag med världens huvudvärk, antagligen för att jag druckit för lite vätska i går. Men efter lite frukost och en Ipren så gick även hvuudvärken över.

En liten stund i solstolen hann jag med och nu när kvällen kommer ska jag ta och städa av lite.

Ha det så gott!

Kommentarer
Postat av: Annica

Hej Marie!

Tack för i lördags. Du lyckades träffa rätt med namnen på mina små älsklingar. Det var Daffys sista utställning eftersom hon mår så dåligt och blir åksjuk på köpet. Dreglade redan innan vi kom till bilen.

En liten rättning. I panelen blir dom Best in show, inte BIV, sen Best of the Best. BIV tas ut vid första bedömningen där minst 3 i samma färggrupp ställs mot varandra, dom måste även komma över 95 poäng av 100 för att tas ut till BIV.

Vi ses i Kalmar. Var välsignad och krama sötnosarna. Kramiz Annica

2009-04-27 @ 14:10:00
Postat av: Mia

Tack själv för i lördags! Å tack för rättningen, den är gjord nu. Jag lär mig ju fortfarande men kommer nog aldrig att få anledning att riktigt sätta mig in i det. Ställer ju mest på skoj.

2009-04-27 @ 14:15:06
URL: http://mittegetkrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0