17 maj Norges Nationaldag och jag har en ny kamera!

Grattis alla norrmän både till segern i Eurovisionsfestivalen och till er nationaldag!

Nu tror jag inte det är många norrmän som läser min blogg, men man vet aldrig.

Lördagen var ren vilodag för mig. Några maskiner tvätt förvisso, men annars gjorde jag inte mycket. Pälsvård på herrar katt blev det och det var behövligt.

Sedan fick vi besök av uppfödaren till katterna som saknar lilla Tösen en del. Tror jag det, hon har ju bott kvar i ett och ett halvt år.

När det gäller Tösen så går det faktiskt framåt med såret för en gång skull. Det ser jättefint ut och mycket beror nog på både penecillinet och det antiinflammatoriska.

Nu till lite roliga saker. Fram tills idag har jag fotat med denna goa lilla kamera:



Det är en jättebra kamera och dessutom kan den ta videofilm. Idiotsäker för den som inte vill fibbla med inställningar. Men den dagen jag köpte den då hade jag länge drömt om en riktig systemkamera. Nackdelen var då att man missade video-grejen. Nu har vi inte filmat så världsligt mycket och till USA-resan ska vi få låna svärfars fina lilla videokamera.

Nu till dagens inköp. Vi åkte till MediaMarkt för att köpa ett minneskort till min mobil. Har beslutat att lägga ner ljudböckerna på mobilen och låta mp3 bara innehålla musik. Eftersom jag blandar alla låtar på mp3n så blir det som så att den kommer att stoppa in ett bok-kapitel emellanåt. Hur kul är det; först BonJovi sen Ami Winehouse och sedan "Skiva tre av De Dödas Bok". Nä, då är det bättre att ha boken på mobilen. Men minneskortet var för litet och det var ju enkelt att byta.

Sagt o gjort. Vi stövlar in på MediaMark och för att komma till mobilsektionen så passerar man fotosektionen. Där står den, min dröm, Canon EOS 5D, och dessutom till superpris! 11 999 för själva kamerahuset är ju svinbilligt! Jaja sen kommer det objektiv på det men vaddå? Så vi stövlar ut från MediaMarkt med en ny kamera, två objektiv, två minneskort (ja ett till mobilen och ett till kameran) och ett par hörlurar till mobilen.

Åh vad jag är glad! Detta var vad det blev i dag:



För er som är lite fotonördar så kan jag säga att det är dessa objektiv som jag köpt med i dag:
Det som sitter på kameran: EF 50 mm f/1.8 II Och det större: Tamron SP AF70-200 mm F/2.8 DI LD (IF) Macro.
Det objektiv som kommer till är Tamron 28-75 mm /2,8.

Jag är ju själv ingen nörd så jag får lära mig. Instruktionsboken lär bli tummad på i sommar, var så säker.

Jag började lite försiktigt att fota hemmavid.


Gillar när jag kan få skärpa så där mitt i bilden och annat suddigt


Det räckte inte att fota bara på gatan, så dottern och jag tog bilen en sväng. Här är en grön sommarhage.....


....å så all skärpa på mig!


Vi åkte ut i något som heter Bohultet och fotade den spröda grönskan


Man bara väntar sig Robin Hood eller Ronja Rövardotter komma ridande. Men de kom inte....


Kul det är med fokus i förgrunden och suddig bakgrund!


En sån mysig stamm!


Undrar vem som bott i denna stubbe.....


Jag kravlade omkring på knä får att få de där små maskrosorna att bli som jag ville, de var väldigt sammarbetsvilliga. :)


Även deras äldre kompisar var snälla och ställde upp på en bild för mig där jag låg på knä.


Vi körde förbi hästarna i hagen........


....när vi kom hem stod denna "häst" på vår gata. Så fin så fin!


Sist, nästan minst, ett foto på lilla Tösen som slumrar så gott i soffan. Idag i sin randiga body.

Ja som ni märker så gillar jag verkligen kameran. Det ska bli så roligt att åka i väg och kunna ta så bra bilder på sin livs resa. Man kan ju inte skylla på nått heller. Blir det en suddig bild eller en felaktig inställning så är det bara jag som skyllas.

Men jag har mycket att lära, inte minst alla funktioner på kameran, ujujuj.

Den gamla kameran får vara "akutkamera" typ kom-fort-ta-ett-kort-på-katterna". Då hinner man inte med att byta objektiv och greja, utan det gäller att fånga situationen snabbt! Sen får den följa med till Rhodos (jösses vi åker ju snart!), dit släpar jag inte den andra (tror jag, idag.....)

Nä nu får det räcka för idag. Ha det så bra!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh! Nu blev jag verkligen avis. Jag älskar min Canon men skulle gärna vilja ha en nyare modell och framför allt ett roligare objektiv. Njut!



En annan rolig sak, kanske en idé för er som har flera katter. Kolla in här på Ikea hacker http://ikeahacker.blogspot.com/2009/05/put-cat-litter-box-at-entryway.html

Kram kram

2009-05-20 @ 20:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0