24 maj Garanterat inga katt-bilder

Nä, idag blir det inga kattbilder. Jag har bara varit ute i parken och fotat med lite roliga inställningar och mitt nya stativ.

Här kommer lite smakprov. Betänk att jag är nybörjare så du som är proffs på det här, var snäll med kritiken :)


Vår fina fontän i Växjö-sjön. Ett kort taget med autofuktion.


Underbara rhododendron blommade i parken. Det var lite vind så det var svårt att få bra bilder på dem, på nära håll alltså.


Domkyrkan sett från sidan. Ganska fint tycker jag.


Nu följer tre bilder där jag laborerat med slutar-tiden. För att få till det där typiska "vattenfallet".
Första bilden är tagen med automatinställning, inget "fancy". Det blir en tanig liten fontän-stråle.


Så provade jag med slutartid 1 sek. Ser ni bilden??? Den blev väldigt ljus och absolut inte bra. Överexponerad helt enkelt och man ser ju knappt fontänen.


Så provade jag att sätta ner tiden lite, till 0,2 sekunder och då blev det så här. Jag hade bara med mig enbens-stativet så riktigt stadigt blev det inte men hyfsat, eller hur? Här är det inte längre en fjuttig fontän utan mer kraftfull, som man upplever den i verkligheten.


Tja, då hade jag testat detta med slutar-tid. Ifall man träffar på ett vattenfall i Amerikat. Men egentligen var ljusförhållandena kassa i går. Solen envetnades med att komma fram hela tiden och det har jag lärt mig, inte är så bra för fotot. Ska man ta "vattenfallsbilder" ska men göra det efter skymning eller före soluppgång eller ha ett filet på objektivet som mörkar ner (kostar typ 5000 spänn så det är billigare att vara uppe tidigt eller sent)

Jag höll mig följatligen i skuggan och tog lite blomfoten. Vinden spökade men det blev rätt bra foton.


Tullisar! Där fanns massor med tulpaner, överrallt!


Sticksiga tullisar!


De ser ut att göra ont att ta på men så häftiga!


Ett hav av blommor!


Det var så fint där!


I bakgrunden skymtar de blåa ställningarna till släng-gungar som ungar i Växjö älskat i alla tider. Det blev ett ramaskri när kommunen ville ta bort den, så den rustades upp i stället. Till glädje för alla små Växjöbor!


På väg hem hittade jag denna häftiga gång som de gjort i parken. Härlig vårgrönska!


Här är paviljongen i parken. Där är det allsång varje (eller varannan jag vet inte) måndag under sommaren. Det brukar dra massor med folk och kända artister. Roligt med ett återkommande evenmang i city tycker jag. Själv har jag aldrig varit där, det är liksom inte min grej.


Så gick vi tillbaka till bilen och passerade då allén där vid sjön. Här brukade Växjös boule-spelare hålla till förr, men får något år sedan anlade kommunen riktiga boule-banor i parken bortanför denna fina allé. Till höger skymtar lasarettet.


Väl hemma anordnade jag fotostudio. Ja, så gott det gick. Enligt BOKEN så ska man inte ha direkt solljus utan gärna ett norrfönster, och jag har ju något liknande hemma. Slängde på ett lakan som inte var struket för jag gillade strukturen, tog mina för dagen nyköpta rosor, sprayade dem med vatten för att få liv i bilden, å så började jag plåta. Hyfsat resultat....



Så där jag, nu är jag klar med att plåga er med bilder på allt och inget.

På kattfronten: Tösen fick sista medicinen i går och på tisdag ska vi ta stygnen och de ska kolla svampen så den är borta. Sedan vankas det katt-bad för hela familjen katt på lördag (eftersom vi ska gå upp snortidigt på lördag så passar det bra). Tösen har blivit mer och mer tillgiven. Hon lägger inte längre benen på ryggen och springer undan när man kommer. Hon går bra ihop med grabbarna, Valentin brukar tvätta henne och då spinner de båda *sött*.

På kvällarna vill hon gärna ligga nära oss i soffan och det brukar spinna bra högt när vi klappar henne. Nu längtar vi verkligen över att få klappa hela hela kissen och inte klappa på tyg.........Onsdag kanske, men definitivt torsdag.....

Nalleman har kommit in i någon andra kattunge-fas. Han är helspattig och busar runt på egen hand med allt. Tänk er 7.5 kg katt som dundrar runt i huset som en liten kattunge....

Håhåjaja.... Nu ska dagen ägnas åt städ, tvätt och stryk. Sedan kanske jag hinner hjälpa maken med att olja altanplanken och sedan ska dottern köras till flyget. Hon ska till Norrtälje och kommer hem igen i morgon, så det blir ingen lång bortavistelse.

Nä nu får jag sätta igång. Ha det!

Kommentarer
Postat av: mooch

Visst är det kul att fota. Och det är bara att öva och öva och öva. Jag diggar verkligen de sista rosbilderna du tog. Underbart ljus och härligt med lite vattendroppar på blommorna. Också härligt med de olika allébilderna du hade. Det är häftigt med "tunnlar" av grönt och härligt silande ljus.



Något du kan tänka på när det gäller fontänbilder med mera, se till att få horisonten rak annars så tenderar man att fokusera på att bilden ser "sned" ut.



Men som sagt, bara att öva och några riktigt läckra bilder fick du verkligen till! (Tycker jag som också är amatör!)

2009-05-24 @ 21:09:49
URL: http://luddrumpan.blogspot.com
Postat av: Annica

Jag tycker att du är riktigt duktig. Många fina härliga bilder.

Kul att Tösen börjar bli tillgiven. Hoppas hon är helt frisk nu.

2009-05-25 @ 12:16:57
Postat av: AnneliH

Åh...vilka fina bilder!!!

2009-05-26 @ 21:36:37
URL: http://shaggkvist.se/wordpress

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0