29 november Vilket betyder att det är Första Advent

Jaja, vi rasar mot jul vare sig vi vill eller inte. Jag är måttligt glad i allt som ska upp till jul. Men vi har likafullt tagit ner alla lådor (tror det var 10) i från vinden och jag tänker gå igenom dem i alla fall. Sortera bort det som kan läggas i en låda som kan glömmas bort och annat som kan vara roligt att plocka fram.

Idag har det i alla fall blivit lite pyntat. Jag skulle fota härligheten men detta med blixt eller inte blixt. Ja ni får stå ut med både ock i alla fall. Först ut är matrummet som faktiskt fått sig en röd gardin (vet inte när jag bytte gardin er för julen sist men gardinerna som hängde där innan har hängt i tre år så det är hög tid att tvätta dem!)

(bild med blixt)
Nej vi har inte två "granar" i fönstret. Den speglar sig i ytterglaset.

Sen har stjärnan kommit upp i köksfönstret.

(oxå ne blixtbild)

Å så dotterns rum

Fåtöljen från vardagsrummet har fått flytta hit och dotterns fåtölj ut till vardagsrummet. Pga av saker som hänt så får omklädningen stå tillbaka (jag kommer till händelserna sen). Men eftersom jag har fått rött fint tyg av en kompis till dottern så passar jag på att jula till stolen. Fönstret har även fått en gardin, vilket var på tiden!


Å det andra fönstret.

Till och med kontoret pimpades med lite jul

(utan blixt)

Sonens rum har också fått liten ljusstake. Samt alla lådor med tomtar o annat tjafs.

Bara några av lådorna kom med på bild, de andra står till vänster ur bild. Däremot kom dotterns allra första skor med på ett hörn. Hon fick dem av sin mormor o morfar när hon var liten. De kom i en liten plåtlåda som vi sparat också. Det är pyttesmå Nike-skor.

Vardagsrummet då.



Jag var i valet och kvalet om jag skulle sätta upp alla stjärnor redan idag. Jag brukar vänta till lucia. Men vad sjutton när jag ändå är i gång med allt annat kan likaväl stjärnorna också åka fram. På det viset får jag ledigt nästa helg och kan helt ägna mig åt julkorten, som ska skrivas och skickas då.

På tal om julkort. Vi tänkte oss ta kort på katterna tillsammans i den numera röda fåtöljen. Men det visade sig vara en omöjlighet att få alla tre att sitta i stolen samtidigt. Herrar katt klarade det men fröken katt skulle vara ensam. Lite prov på foton dock visar jag inte slutresultatet för det blir ju inte roligt då.

   
-Matte har varit snäll och satt upp fåglar med fjädersvansar! Inte kan man låta bli dem inte! Men så viftar husse med nått som är mer spännande.

   
- Alltså matte, vad är detta för stollerier?  Vart tog de roliga fåglarna vägen, jag bara undrar?

   
- Alltså den där flaxande fjädern den verkar svårfångad. Tur jag sitter på svansen så att ni inte ser hur den ser ut, alldeles förfärlig, men jag slipper i alla fall salvan nu mer.

Lita andra bilder på goa Nalleman


- Kommer det nån mat snart eller?


- Streching på hög nivå! Man bara sträcker sig så här!


- Å plocka äpplen med ena tassen och sen med andra tassen.


- Sen får man vila!


Men vad är det nu som gör att omklädningen av fåtöljen får vänta?

Jo, någon/några har varit inne i vårt förråd i carporten och stulit all golfutrustning som stod där. Naturligtvis var förrådet olåst men någon måste ha rekognoserat för att veta att de stod där. Vi har försäkring som täcker 50% av kostnaden. Så en gammal fåtölj får vänta. I ärlighetens namn jäktar det ju inte med den.

Jag avslutar med en bild på de två herrar katt som kunde tänka sig att ligga samtidigt i fåtöljen. Sen ägnade jag tre timmar med att försöka klippa in fröken i bilden. Men yviga pälsar vill inte göra sig i inklippta bilder så jag får hitta på nått annat.

-Äntligen har vi fångat den elaka fjädern!

Jag var nere en sväng på stan på den så kallade julskyltningen. Det där med skyltning såg jag inte mycket av. Tänk förr, när affären satte för sina fönster dagar före julskyltnings-söndagen, och sen fick man se fina skapelser i skyltfönstren. Nu har de inte bemödat sig det minsta, och inga överraskningar är det heller. OM man nu skulle komma fram till ett skyltfönster. Det är bara en massa förbaskade lottstånd i vägen. Vad de nu har med julskyltning att göra. Men jag fick mitt marknadsgodis, det var därför jag åkte dit.

När jag kom hem tog vi oss lite hjortonglögg (det godaste som finns i glöggväg!) och tände det första adventsljuset.

Så nu avslutar jag med att önska alla trevlig första advent!


Tjipp!










Kommentarer
Postat av: Ligans talesman

skrattar

Visst är det kul att julfota katter. ler

Fint blev det ju men 10?lådor julpynt ?!

2009-11-30 @ 07:54:59
URL: http://ligans.blogg.se/
Postat av: AnneliH

Åh...vad fint du har gjort! Jag har adopterat bort mitt pynt till bättre behövande ; men lite har jag sparat.

T.o.m katterna har fått julfint.

Vilken fin flamsäker adventstake du har med gulliga små tomatar!

2009-11-30 @ 08:37:47
URL: http://shaggkvist.se/wordpress/
Postat av: Mamma Mia

Jo tio lådor, dåligt packade. Det är stora tomtar, kyrka, div stjärnor, ljusstakar, en låda per barn med pynt de fått med åren, massor från mor o far. Nu ska det ner i fina bananlådor och inget annat. Väl packat och som sagt, det som inte kommer upp i år kommer nog inte upp igen förrän barnbarnen gör entre och det hoppas jag dröjer lite :)

2009-11-30 @ 09:16:43
URL: http://mittegetkrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0