7 september Besök vid graven och Kronoberg

Jag tänkte jag skulle askgravplatsen när det är lite grönt runt i kring. Idag var en ganska bra fotodag, lite sol och mycket moln.


Portalen in till gravplatserna. Kaprifolen börjar ta över, nästa år är det ändå mer


Mammas "sten" och platta.


Den lilla dammen där man kan slå sig ner och fundera på livet och döden, ganska naturligt på en plats som denna.


Stillsamt!

Efter kyrkogården åkte jag ut till Kronoberg slottsruin.

Detta har varit först biskopsäte sedan försvarsborg och sedan förfallit i mitten av 1600-talet. I slutet av 1600-talet såg man till att stoppa förfallet. Men innan dess hade mycket sten gått till att bygga andra hus i det växande Växjö. Slottet har även varit fäste för Nils Dacke under Dacke-upproret.

Borgen har från början haft två våningar och måste sett respektingivande ut för de som ville invadera.



Men nu var den tacksam att fota.








Jag gick fram till den stora porten, som naturligtvis är stängd av säkerhetsskäl. Mitt jobb hade fest där i fredags och borgen tycks ha klarat det ganska bra. Jag tog ett kort genom gallret men det blev ju inte så mycket till motiv.


Här i från slottsruinen går Ångaren Thor, Sveriges äldsta fungerande ångbåt. Båten såg jag inte till för den är nog lagd tillrätta för vintern, men bryggan är där i alla fall.


Kanske kan jag fånga båten till sommaren.....


Den steninga småländska marken

Jag avslutar väl med några kloka ord om katten:

Problemet med katter är att de får exakt samma glimt i ögonen oavsett om de ser en insekt eller en yxmördare.

Tjipp

Kommentarer
Postat av: AnneliH

Vilket fridfullt ställe. Där kan man verkligen sitta ned en stund. Vackra fotografier!

Tänk att de bar omkring så mycket sten förr i världen! Det tror jag inte de skulle orka med nu.

Hoppas ni mår bättre nu!

Kram!

2009-09-07 @ 22:30:43
URL: http://shaggkvist.se/wordpress
Postat av: Sofi

Några av de bilderna skulle jag haft med i min powerpoint presentation. Ni är välkommna hit upp när ni vill utom första helgen i november då jag åker på kryssning. Kram

2009-09-11 @ 12:18:41
URL: http://lovesiesta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0