21 januari Lite från matfronten à la Katt

Ja, då menar jag katternas matfront.

Jag fick tag i en sån där fodertunna från Royal Canin härom dagen. De gav bort sånna på Arken Zoo om man köpte minst 4 kg mat. Nu hade jag ju precis införskaffat 10 kg mat men att köpa 4 kg till var en dålig affär. 470 kr för 4 kg eller 680 för 10 kg. Vilket är det mest ekonomi i? Just det, jag gick där ifrån med 10 kg mat och en tunna.


Från vänster syns: En 10 kg säck med mat, fodertunnan, sommarburken och sist vinterburken. I tunnan har vi en likadan säck stående som ni ser på bilden. Vi försluter den med den största påsklämman jag sett. Man ska inte hälla ut torrfoder direkt i en tunna. Fettet fastnar på tunnans väggar och surnar. Då smakar fodret inte gott.

I de små plåtburkarna har vi dagsransonerna. Vi serverar alltså ur dessa och inte direkt ur tunnan utan pyttsar upp i plåtisarna först. Vi har en för sommar och en för vinter bara för att det är kul. Jag har köpt sommarburken från det nu nerbrunna Katthemmet Kompis på en utställning i Kalmar.

Sedan har vi själva serveringsplatsen. Vi har provat många modeller.
Höga serveringsplatser:

På bilden står det gröna fat på men egentligen ska det vara nersänkta plåtskålar där (men de måste ju diskas nån gång...)
Höga matplatser hjälpte inte.
Så nu har vi infört flata låga platser. Två "stationer" på två olika platser i huset. De ser precis likadana ut

Visst är det en söt matbar! Rosa bricka och ljusblå och rosa underlägg (även om färgen är lite konstig så där i blixtljuset)

Varför har vi då hållt på o krångla så? Jo vi har en hetsätare, Nalleman. Han äter o äter så snabbt att han kräker upp maten direkt. När vi serverar blötmat får vi ta bort den efter bara en liten stund så hans mage får vila. Detta innebär att de andra två katterna också får vänta på maten.
Så läste jag i senaste tidningen från Sverak; Våra Katter, att man kan servera maten på en bricka vilket gör att det tar längre tid att ta upp maten och mättnadskänslan hinner infinna sig innan man ätit för mycket (du vet ju själv hur du känner dig när du slängt i dig ett julbord t ex)

Sedan jag började med brick-servering har vi inte haft några matkräkningar pga hetsätning. Pälsbollar kommer fortfarande och det måste det ju få göra.


Nu ska jag ge senaste rapporten från Tösen:
Matte är den bästa människan och sen kommer husse. När jag ligger hos matte kan man klappa mig precis som man vill, nästan. Jag trivs att ligga hos matte. Jag kryper nära nära henne på nätterna. Jag ligger ofta mot mattes mage och Nalleman håller koll nere vid fötterna. Ibland ser vi till att matte inte kan röra sig annat än inåt sängen och då blir husse så glad för hon kryper till. Jag ligger gärna på matbordet när de äter, men jag har en egen plats och håller jag mig där är det ok. Sen har jag börjat gilla att gå ut. Vi brukar får gå ut på morgonen när matte är i duschen och sedan när antingen husse eller matte kommer hem på eftermiddagen. Snö är mysigt men kallt att kissa i har jag upptäckt. När mina människor ser på tv är jag ensam katt i soffan hos dem. Nalleman kan ligga i ena ändan men jag ska ligga mellan dem. Valentin brukar ligga......tja lite överallt.

Det var allt för nu. Nu vankas här te och macka. Har köpt gott nybakat danskt rågbröd hos bagaren i dag.

Ha det så bra!
Tjipp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0