25 juni Midsommar-helgen

Midsommar firar vi på vårt ställe i Mösterås, kallat Nydala. Ligger precis vid Östersjön och vi bor ett fd båthus.

Litet med ack så mysigt.

I det stora huset bor svärföräldrarna. Allt är nymålat för i år. Innan var det gult och nu sandfärgat, snyggt!


Katterna undrar vart det är de har hamnat. Nalleman o Valentin var här sin första sommar hos oss, 2008, men Tösen har aldrig varit här. Förra året var vi inte här överhuvudtaget pga av en liten tripp till USA. Nalleman har nog varit o druckit eller nått eftersom han sitter med tungan ute hehehe



Tösen sitter o spanar på nått. Vad kan det vara?


På utsikten över bryggan förståss!


Men luften tar och alla blir trötta, människor o katter.


Fast turbo-Valentin skulle ta sig en smakbit av midsommarblommorna först. Men eftersom jag varit förutseende och köpt konstgjorda så gick han bet på smakbiten. Men en fin postering lyckades han med.


Men tillslut tog han sin plats i soffan igen.


Å Nalleman med


Här är midsommarlunchen. "Tårta" med gubberörefyllning samt västerbottenpaj med löjromsås. Sill o nypotatis blir det i morgon istället.


Efter maten var det dags för lite vattenlek. Att åka gummiring efter båten tycker ungdomarna är vansinnigt roligt. Jag håller mig på bryggan, det är säkrast.


Vissa kliver ur ringen med mindre grace....


Andra går i med lite mer värdighet.....


Å jag står kvar på bryggan


Vid landgång kapsejsar sonen och gör en volt


Men han tyckte nog det var mest skoj!


Så var det dags att bege sig till midsommarfirandet. Tidigare på morgonen hade vi varit där med blommor och klätt den. Nu väntar den bara på att bli rest.


Lotterivinster skänker alla. De fina fågelholkarna som står under borden gör vår granne här på Nydala. De är inga nyproduktioner utan han har varit uppe i Växjötrakten och hämtat dem efter Gudrun. De har suttit på träd som blåst ner. Han har gjort dem från början o nu renoverat dem. Jättefina!


Naturligtvis har vi musik till dansen runt stången. Det är farfar som spelar alltså min svärfar.


Ååååheeeej, nu ska den upp!



Så ska den kilas fast ordentligt så den inte välter




Så ska det dansas runt den!


Efter dansen var det dags för den vanliga tipspromenaden


Efter promenaden blev det kaffe och bakelse


Den här lilla fina damen väntar otåligt på sitt fika


Efter firande och mat med mera fångade jag sonen i solnedgången, njutande på bryggan. Härligt!


Tösen sitter i köksfönster i solen på midsommardagen.


Maken o jag tog oss en liten båttur på midsommardagskvällen. Vattnet var som en spegel




Midsmmarnattsmåne


Sen packade vi ihop oss och åkte hem. I morgon måndag åker jag o maken till Norrtälje för att packa ihop dotterns lägenhet.

Hepp!


Kommentarer
Postat av: Inkan o Ligan

Åh vad mysigt ni ser att ha haft det.

Underbara bilder.

2010-07-08 @ 11:27:11
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0