12 oktober Vi har varit i Gävle på galej!

Jodå, vi har varit i Gävle hos min goda barndomsvän, Anna som fyllde år. Udda år men på en väldigt jämn dag; 10-10-10 samt kl 13.40 som var det klockslag hon var född.

Vi körde de 60 milen till Gävle på lördagen, tillsammans med ett par golfbekanta till maken. Trevliga människor och tiden gick fort i bilen. Vi skulle ligga på Hotell Avenyn som låg mitt på stora gatan i Gävle. Rummet var väl bra fast vi hade anslutningsdörr till rummet brevid (dock låst) och där inne låg det ett par snattrande damer som inte var tysta av sig om man så säger.


Här är hotellet och vid pilen där hade vi vår ingång. Alldeles egen ingång faktiskt.

Det var i alla fall rent o snyggt på rummet och sängarna var sköna. Rumsvy:



Dörren till höger är dörren till damernas rum.

Lördagskvällen var vi och åt på en restaurang som heter Libanesen runt hörnet. God libanesisk mat!


Här är vi alla. Om vi tar oss i ordning så börjar vi längst upp till vänster; min gudson R, födelsedagsbarnet Anna, min kära man o så jag. Sen till höger har vi; L (kusin till Richard), Annas syster M, Annas sambo K samt I, en annan barndomsvän till Anna. Vill inte skriva ut deras namn helt eftersom jag inte fått ok på det.

Självaste restaurangägaren har vi här, brett leende:


Roligt och trevligt hade vi det och maten var som sagt jättegod.

Vi la oss mätta o goa i våra sköna sängar.

Morgonen därpå gjorde vi en rekognoseringrunda till självaste festplatsen. Tydligen ett gammalt soldathem med en kyrka i ena ändan.
Efter en låååååång snurrig promenad kom vi dit.


Sen gick vi det rakare spåret hem. Fick lite fina bilder från Gävle. Varsågoda:







En kul skylt hos en troligen desperat husägare!

Vi gjorde oss i ordning och beslöt att ta bilen tillbaka till lokalen på tidiga eftermiddagen.

Vi gissade att det kanske skulle bli bröllop......samlas 13.40, in i kyrkan, brudparet tågar in kl 14. Så vi passade på att ta ett foto utanför kyrkan, i förebyggande syfte.

Våra golf-vänner (tja makens golfvänner, jag säger vänner) utanför kyrkan.

Men det blev inget bröllop, däremot en mycket trevlig fest med massor av god mat. Vi åt gott och träffade många roliga människor. Här kommer bilder från kalaset:

Just nu tomt vid borden men man fick välja sin sittplats själv.


Annas underbara storasyster ihop med sin dotter




Födelsedagsbarnet! Kära goaste Anna!


Nu var det lite mer folk vid borden!


Massor med god mat. I grytan pumpasoppa, tror jag att det var. Sen är det quinoa i alla de former i hinkarna. Salladen fick man skära till själv utav isbergssallad, gurka, tomater och jalapeños eller liknande. Gott var det i alla fall! O massor med mat!!


Folk höll tal för dagens jubilar och hon lyssnade glatt på alla fina snälla ord som sades om henne.


Sen var det ost samt kaffe och tryffel.


Underbart god tryffel, med kärlek rullad av Annas dotter.


Delar av järngänget som stannade till sist. Han till vänster är blivande svärson till Anna och hon i mönstrad klänning är Annas dotter som ska gifta sig med han till vänster. Inveckat? Nej då. Underbara människor och jag hoppas att F hittar till min blogg eftersom jag hittar till hans emellanåt men tyst tassar där ifrån. Ska nog göra väsen av mig i fortsättningen....hehehe


Till sist fick jag en bild på Anna vid presentbordet. Vad vi gav henne? Jo detta:


En popcorn burk i plast fylld med opoppade popcorn, samt en majskolv från USA. Den kolven stoppar du in i micron så poppar den popcorn på "stam" så att säga. Bara en kul grej. Helst ville hon att man inget skulle ha med sig om man kom långväga ifrån, men vem kunde låta bli???

Ja det var vad vår helg handlade om. På vägen hem hade vi med oss min gudson som skulle av i Linköping.

Anna o jag pratade om att det är konstigt att vår vänskap hållit genom åren. Vi har känt varandra i 43 år men ändå inte umgåtts. Vi bodde grannar i åldern 4-6 år, sen flyttade jag. Sen började Anna flytta runt i tonåren och slet ut sidorna i min adressbok med alla adresser hon bodde på. Det var på den tiden man fortfarande skickade brev till varandra. Ett tag var jag orolig att hon skulle hamna i England. Hon var där några år som au-pair och man kunde ju aldrig så noga veta. Men vi har en fantastisk telepatisk kontakt. Bara en sak, som dök upp på festen; vi hade tipspromenad och en av frågorna var vilken dag får man inte ringa Anna för att hon då tittar på sitt favoritprogram, är det under Greys Anatomi, Dexter eller Desperat Housewife? Jag gissade vilt mellan Desperata o Grey och valde sist Greys för jag har aldrig fått kommentarer av henne på att jag tittar på Desperata. Men visst var det samma program vi gillade. Så klart, borde jag förstått! Vi har alltså inte så täta kontakter att vi vet sånt här om varandra. När Anna väntade sin dotter hördes vi inte av särskilt mycket. Jag satt i Växjö med ideliga urinvägsinfektioner och undersökningar, Anna satt i Solna med påse på magen för bebisen blockerade urinröret. När hennes påse försvann, försvann mina urinvägsinfektioner. Senare vaknade jag en natt av att jag störtblödde. Visst, då födde Anna sin dotter. Så har det varit och är för oss. Som tvillingar fast vi inte är det och inte borde vara så tighta som vi är. Slår vad om att hon pratar om mig just nu i skrivande stund........

Nä nu är det dags för just Desperata så jag ska bänka mig i soffan.

Ha det så bra!

Kommentarer
Postat av: Anna

2010-10-12 @ 21:21:46
Postat av: Anna

Åh vad kul det var att ni kom. Även om det inte blev bröllop å inte pumpasoppa, det var rotfrukter å grädde :-) Nu är det desperata ... men det vet du ju 

2010-10-12 @ 21:28:26
Postat av: Inkan Ligan o Trillingarna

Massor med underbara bilder.

Och fint inslagna paket.

Man blir såååååååååååå sugen.

ler

2010-10-16 @ 09:59:43
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0