3 oktober Hösten är här på riktigt nu

Det blåser kallt, vissna löv flyger omkring på marken och virvlar kring i små mini-tornados. Färgerna ute är vackra, det är väl det mest positiva med hösten, färgerna alltså.

Vad har hänt under veckan som gått då? Tja inte så värst mycket. Jobbat, och det tar ju en stor del av dagen, slappat i tv-soffan på kvällen efter maten, gått o lagt sig, vaknat och börjat om igen.

Vi har ägnat en del åt Nalleman dock. Han blir ju inte bättre i sitt plockande av pälsen. Något bättre blev han när han åt allergifoder 100%, men å andra sidan blev han depremerad för han inte fick vara med o smaka när vi lagade och åt mat. Det är han ju van vid sedan födslen och inte förstod han varför han nu blev exluderad.

Vi har lämnat det värsta allergifodret bakom oss och nu äts det allergifoder från zoo-affären i stället. Billigare och mer mättande verkar det. ProHolistic är märket och det är ett en-proteinsfoder, precis som veterinärens fast proteinet är inte sönderdelat lika mycket. Katterna älskar det och Nalleman har inte börjat rycka mer päls än vanligt. Men jag ringde veterinären och fick en tid till honom i fredags. Något måste det ju vara som är fel, men vad? Han börjar bli nakenkatt på ryggslutet nu så något måste göras.

Jodå, underbara veterinären på www.vaxjovetrinarpraktik.se , Therése, tog mig på fullt allvar och tyckte inte alls att jag var löjlig som påstod att Nalleman var deppig. Det kunde hon också se, det saknas en gnista i ögat liksom. Nåväl, vi stack lilla stora goa snälla men skrikiga Nalleman i varje framben och fyllde ett rör med blod från varje ben (han slet ut nålen första gången därför fick vi byta ben). Han protesterade högljutt men inga klor var ute och inga hugg försökte han med. Snäll är namnet. Therése sa att detta hade man inte kunnat göra på vilket katt som helst utan att först söva.

Nåväl, nu skickar hon blodet till något labb som kollar rent kliniskt vad han kan vara allergisk mot. De lägger blodet på en platta, som ger utslag för olika saker, ungefär som ett graviditetstest. Förhoppningsvis visar det att han är allergisk mot nått. I så fall kan han få genomgå en hypersensibilisering för att slippa äta allergitabletter hela livet. Det gör han nu, äter tabletter alltså. Vi fick Tavegyl till honom som han ska ta två gånger dagligen som ska lindra kliet på honom. Det verkar fungera, än så länge.

Så nu väntar vi på svar, det kommer att bli lång väntan. Under tiden petar vi i Nalleman tabletter två gånger om dagen. Han är bara svår precis i början, sen inser han att det inte är lönt att bråka och om bara matte får ner tabletten där den ska vara så smakar den ju inte illa heller.

Jösses, det blev mycket text utan bild. Får väl kompesera lite nu. Tog mig ut i blåsten idag och fotade på ett ställe som heter Linnés Trädgård. Där har man, om jag fattar rätt, planterat alla möjliga växter. Det fanns liksom ingen information så jag vet inte så mycket. Men jag kommer att åka dit till våren och sommaren igen för att se det grönska. Nu var det bara visset med vissa blommor som kämpade mot hösten.












Litet vattenspel, fint!


Trädgården ligger så man har sjön Trummen precis brevid. Vred jag mig till höger så hade jag Trummen med Teleborgs Slott i bakrunden



Nästa helg ska vi köra till Gävle och till min älskade Anna. Hon fyller år 10-10-10, det är kul. Så festen är på söndagen och klockan 13.40 börjar den för det är då hon är född! Kul grej o klart man ska fira sin dag när datumet är så unikt. Vi kör upp på lördagen och hem igen på måndagen. Förresten tur att jag inte har en fest som börjar när jag är född, för den skulle börja nio på morgonen, lång fest skulle det bli......Dottern flyttar hem under tiden vi är i väg, söta snälla hon!

Sonen lär väl inte komma hem på länge, han har fått jobb i Anderstorp så han jobbar varje eftermiddag/kväll och varje fredag (när han är ledig från skolan). Tror i alla fall att det var så. Han kommer att flytta hem till nyår för sista terminen ska han praktisera här i stan.

Nu börjar kvällen knacka på dörren och jag tror jag ska förflytta mig till tv-soffan igen. Ikväll är det andra delen av den nya serien The Event. Vet inte vad jag tycker men lite nyfiken är jag på fortsättningen. Får ge den en chans i alla fall.

Ha det så bra!

Kommentarer
Postat av: Inkan Ligan o Trillingarna

Men stackars Nalleman då !!! :-(

Prinsen hade ju jätteproblem när han var liten.

Hoppas verkligen det löser sig för er.

LJUVLIGA bilder

2010-10-06 @ 21:08:29
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0